Results 1 to 8 of 8

Thread: Joutsenen poikaset (Halloween-tarina)

Kirvessoturi ~Dataman~'s Avatar
    Dataviidakon kätköissä, hylätyn sivuston raunioissa...

Default Joutsenen poikaset (Halloween-tarina)

Tämä tarina ei perustu (toivottavasti) tositapahtumiin. Tarinan innoituksen sain tehtyäni kuvia, jotka ovat erillisessä aiheessaan. Please be so scared.
    _______

Joutsenen poikaset

Tummanvihertävä otus oli hajonnut palasiksi, mutta se hymyili silti verisillä hampaillaan. Kämmenet ja pää olivat jäljellä. Valtavan suuri osa sisäelimistä oli kadonnut, niistä olivat merkkinä runnellut jäänteet, jotka muiden ruumiinosien lailla uiskentelivat veressä.

Seinälle paiskaantuneet jäännökset olivat säikäyttää minut hengiltä, kun palasi kotiin lenkiltä. Olin ajatellut viettää mukavan illan perheeni kanssa, mutta nyt huolestuin toden teolla. Mistä tuo irvokas raato oli peräisin? Ovi oli rikki, kynsitty hakkeeksi. Muutamat vielä rikkoutumattomat palaset huojuivat kiinni karmeissaan. Ironista kyllä, oli lukko-osa jäänyt paikalleen.
    Astui sisään talooni, joka tuntui kummallisen vieraalta. Kaikki valot olivat sammuksissa ja mitään ääniä ei kuulunut. Normaalisti ainakin ilmastointi olisi ollut käynnissä, ja televisio.

Täristen pelosta melkein juoksin makuuhuoneeseeni.
    Ikkunaan oli tullut rosoreunainen reikä, ja siitä lankeavassa valokaistaleessa näin jotakin.
    Se oli silmä, ja sitä ympäröivät punaiset roiskeet. Silmä oli vihreä, ja tunnistin sen tyttöystäväni silmäksi. Siitä heijastui jotakin. Verinen veitsi ja käsi valmiina iskuun. Käännähdin kauhuissani ympäri, mutta näin vain pimeän seinän tuhotun oven takana.

Ryntäsin silmät kauhusta laajenneina ulos talosta. Juoksin tielle, mutta näin jo kaukaa että katulamput oli sammutettu. Minulla oli ollut kaiken varalta taskulamppu mukanani, ja muistin sen nyt. Otin sen tärisevään käteeni, ja suuntailin valokiilaa joka suuntaan. Takanani tuntui olevan joku. Olin tuntevinani heikon, rahisevan hengityksen, ja kuulin korvissani omaan kävelytahtiini sovitetut narskuvat askeleet.

Näin lammen pienen matkan päässä, ruohoisen niityn takana. Aloin rauhoittua. Toistelin itselleni näkeväni pahaa unta, vaikka jokin minussa tiesi tämän olevan aivan aitoa. Kuu tuli näkyviin pilvien takaa, ja valaisi maassa olevat jäljet. Veriset ja laajalle roiskuneet jäljet kulkivat poispäin lammelta. Olin jo tehnyt päätökseni lammelle menemisestä, en oikeastaan tiedä miksi, mutta tämä antoi minulle syyn.

Lampi oli synkempi kuin mitä olin muistanut. Levän peittämiä kivi oli pari kolme, ruovikon tumma sävy toi mieleen sen taloni seinään liiskaantuneen olion.

Silloin näin joutsenen uivan lammella. Se oli erittäin kaunis, ja puhtaan valkoinen. Se uiskenteli hiljaa, ääntä pitämättä lammen tummassa vedessä, kuin pelokkaana. Minun kävi joutsenta sääliksi. Kutsuin sitä luokseni, minähän olin kuitenkin meistä kahdesta vahvempi. Se näytti kuulevan ääneni ja suuntasi minua kohti.
    Olin jo valmiina ottamaan sen syliini, pois pelottavasta lammesta, kun jotakin hirveää tapahtui.
    Joutsen loikkasi ilman halki, ja ennen kuin ehdin toipua säikähdyksestä, se alkoi nokkia uskomattomalla nopeudella minua kaulaan. Melkein kuin ompelukone, mutta tämä eläin yritti varmasti saada kaulani poikki.
    Hoipertelin muutaman askeleen taaksepäin, kun pääni irtosi.

Lintu otti nokallaan hiuksistani, ja alkoi kiskoa sitä veteen. Sen silmät olivat yhtä punaiset kuin veri joka katkenneesta kaulastani valui. Kun se sai pääni veteen, se kohotti pääni veden yläpuolelle, pisarat värjäsivät veden. Kauempaa kuului pieniä huutoja.

Linnun poikaset kutsuivat emoaan tuomaan lisää herkkuja.
    DeviantArt for pictures, Youtube for videos, Skype for chat!

Kynä on miekkaa mahtavampi, vaikka Word olisikin välikätenä!

Falangi radioaktiivinen jänö's Avatar

no ajattelin pitkästä aikaa vääntää jotain, ja siitäkin syystä että tätä ei kukaan muu ole vielä arvostellut..

Sanotaan ensin jotain positiivista verrattuna aikaisempiin tarinoihisi, tämä oli sujuvampaa tekstiä ja se helpotti lukemistani. Kuvailua olisit voinut tietenkin vähän enemmän käyttää, mutta minä en itsekään sitä liiaksi asti käytä joten annan jorren pätee siitä asiasta..

Täristen pelosta melkein juoksin makuuhuoneeseeni
    tässä yksi harvoista kielioppivirheistä.. nyt minulle tuli tuosta mieleen, että henkilö melkein juoksi eli hölkkäsi(lolwut?)
    nojaa tajusin kuitenkin mitä tarkoitit..

tarinassa oli taas niin kuin myös aiemmissakin teksteissä, sekava juoni ja oudot tapahtumat.. ja minusta oudointa oli että viaton joutsen tappoi henkilön. Ja et tainnut ikinä mainita mikä se hirviö oli, ja mikä tyttöystävän tappoi, vai oliko sekin se tuntematon hirviö, joten jossakin kohdassa olisit voinut rauhoittaa kulkua ja jäädä selittämään jotain tapauksia, niin että kaikki tajuaisivat missä mennään. Pituudesta en jankkaa, ihan sopiva minun makuun, ehkä hieman lyhyt.. mutta nyt en olisi pitkästä aikaa jaksanut lukeakaan.

Kaiken keskeltä tiivistykseen sanoisin että tässä tarinassa oli tavallaan juoni, mutta ei oikeastaan. Halloween tarina, ei tämä minun mielestäni mitenkään liittynyt halloweeniin vaan oli jonkin sortin kauhutarina. Tuntuisi oudolta jos keskellä halloween iltaa kadun valot pimenevät ja kadulla ei ole muita. Ja ohjeena vielä että jää selittämään jossain kohdissa, koska joskus tarinasi etenevät hurjalla vauhdilla!

ja muutes jätä noi tittelit pois tosta tarinan nimen jälkee [halloween-tarina].

no pitkästä aikaa tälläne mulli arvostelu, toivottavasti jotain saat kehitettyä tämän avulla

Tätä kommaria olikin jo odotettu!

Ensinnäkin olisin voinut sanoa että henkilö hölkkäsi, mutta se, että hän melkein juoksi tuntui kyseiseen kohtaan järkevimmältä.
    Quote Originally Posted by radioaktiivinen jänö
    tarinassa oli taas niin kuin myös aiemmissakin teksteissä, sekava juoni ja oudot tapahtumat..
    Mikähän siinä aina on kun en saa tehtyä järkevää tekstiä..
    ja minusta oudointa oli että viaton joutsen tappoi henkilön.
    Periaatteessa joutsen joka tappaa ihmisiä ei ole mielestäni äärimmäisen viaton. Kuvailin sen mahdollisimman viattoman näköiseksi, kun halusin yllättävän käänteen. Tosin luultavasti vähänkään kokeneempi lukija aavisti sen jo ennalta.
    Ja ohjeena vielä että jää selittämään jossain kohdissa, koska joskus tarinasi etenevät hurjalla vauhdilla!
    Pitäisikö siis poistaa kaikki kuvailun rippeetkin? Tarinani yleensä kyllä etenevät jokseenkin nopealla tempolla, mutta siitä huolimatta olen yrittänyt lisätä luettavuutta kuvailulla.

Lyhyys, ja tarkoituksella lisäilty kappalejako olivat mukana kokeeksi. Itse teen mieluummin normaalia, "tiiliseinäksi"kin kutsuttua tekstiä.

Kiitos kommentista! On hauskaa nähdä että joku lukeekin kirjoituksiani.

Falangi radioaktiivinen jänö's Avatar

Pitäisikö siis poistaa kaikki kuvailun rippeetkin? Tarinani yleensä kyllä etenevät jokseenkin nopealla tempolla, mutta siitä huolimatta olen yrittänyt lisätä luettavuutta kuvailulla.
    ei tätä en tarkoittanut kuvailua pois vaan lisäät sitä myös sinne selittelyn mukaan, molempia poikaseni, mutta huomattavasti tarinasi kehittyvät koko ajan.

Tarinamaisteri jorre's Avatar

No saitpahan minut sitten lukemaan tarinasi, vaikket tällä kertaa edes yrittänyt sitä.

Tarinan juoni oli vähän arvattava, arvasin heti joutsenen kohdalla, että se oli syyllinen, ja muutenkaan tarina ei sisältänyt mitenkään erityisen suuria ihmeellisyyksiä, joka tosin voi johtua sen lyhyydestäkin. Tällä kertaa et ollut kuitenkaan langennut väittämään tarinaan tyylilajista mitään, ettei ainakaan siinä tullut mitään ihmeellisempiä kompastuskiviä. Tarinan genren oletan olevan kauhu, sillä siltä se vaikuttaa, vaikka se omaakin suhteellisen paljon toimintaa, ja on mielestäni todella hyväksi kauhutarinaksi liian selvä ja toiminnallinen. Joskus pienet ja epäsuorat vihjaukset ovat paljon pelottaempia kuin suora toiminta, varsinkin jos jättää jännityksen kytemään. Kannattaa katsoa mallia Paranormal Activity 1:stä, se on mielestäni onnistunut juuri tuossa, vaikak loppupäässä on myös sitä verisempää toimintaa.

Tarina oli kuitenkin mielestäni hyvin onnistunut verrattuna useisiin muihin tarinoihisi, joita olen lukenut. Tarina oli verisyydestä huolimatta sellainen, että sitä jaksoi lukea eteenpäin, vaikka aihelaji ei oikein minua innostanutkaan. Tässä suhteessa lyhyt pituus on ihan hyvä, mieluummin lyhyt kiinnostava tarina kuin pitkitetty tylsistyttäjä. Kuvailua oli suhteellisen hyvin myös tarinassa, mutta sitä voisi myös tarkentaa tietyiltä kohin. Varsinkin päähenkilön tunteita ja yleistä ilmapiiriä tarinan miljöössä voisi tarkentaa, ja näin saada myös lisää jännitystä tarinaan ja samalla tehtyä tarinasta muutenkin paremman.

Tekstin kieliasu oli ihan hyvä, pahempia kirjoitusvirheitä en löytänyt suoraan, mutta yksi pilkkuvirhe hyppäsi silmille:
    Normaalisti ainakin ilmastointi olisi ollut käynnissä, ja televisio.
    Tuo pilkku oli väärässä kohdassa, ja lause oli muutenkin vähän huonosti muotoiltu. Parempi versio olisi voinut olal esim.:
    Normaalisti ainakin ilmastointi ja televisio olisivat olleet käynnissä.
    Kokonaisuudessaan tarina oli hyvin onnistunut, vaikka pyytäisin hiukan vähempää väkivaltaa, sillä itseäni ei ainakaan kiinnostaisi lukea näin väkivaltaista tekstiä kovin paljon. Se on kuitenkin makuasia. Tulevaisuudessa voisit kiinnittää huomiota yleisen tilan ja tunnelman kuvaamiseen ja päähenkilön ajatuksien hiukan tarkempaan käsittelyyn. Näillä tarinalle tulee lisää pituutta ja jännityskin kasvaa, jos niittä käyttää oikein. Silloin ei edes tarvitse turvautua niin paljon väkivaltaan, vaan voit saada yhtä jännittävää, tai mahdollisesti vielä jännittävämpääkin, teksiä aikaan ilman väkivaltaa.
    Kaivostyöläisen kolmas osa ilmestyy tällä viikolla.

Red face Minulla on Quotefiilis

Quote Originally Posted by jorre
    No saitpahan minut sitten lukemaan tarinasi, vaikket tällä kertaa edes yrittänyt sitä.
    Pitäisiköhän tehdä näin vastaisuudessakin..?

Ja sitten arvosteluusi:
    vaikka se omaakin suhteellisen paljon toimintaa
    liian selvä ja toiminnallinen
    Tarina oli verisyydestä huolimatta
    pyytäisin hiukan vähempää väkivaltaa
    ei edes tarvitse turvautua niin paljon väkivaltaan
    Ymmärtääkseni käsitin pohjimmaisen sanomasi "rivien välistä". Tarkoitukseni on käyttää näitä saamiani arvosteluja hyväkseni seuraavissa tarinoissani, joista tulee vielä parempia.
    Tarina oli kuitenkin mielestäni hyvin onnistunut verrattuna useisiin muihin tarinoihisi, joita olen lukenut.
    Vai lienisiköhänkään sittenkään olevan täysin noinkaan?

Legioonalainen Dragon's Avatar

Post Arvostelu by Dragon

No, on tullu vähän poissaoloo foorumilta joten ruvetaanpa hommiin!

Ensinnäkin tuo tapahtumisen keskeltä aloitus saattaa jättää lukijan ihmettelemään mitä tapahtuu. Tässä se oli kuitenkin toteutettu hyvin ja sopi tunnelmaan, koska kertojakin oli ihmeissään. Sitten tuo joutsen-kohta oli aikasen hyvä, se ilmaisee mielestäni että koskaan ei voi tietää missä vaara vaanii. Loppu oli aika huvittava minä-kertojan vuoksi, kun kertoja vain toteaa kylmästi kuolemansa jälkeisiä tapahtumia.

Loppujen lopuksi hyvä kauhutuotos, joka toimii hyvin nopeasta etenemisestä huolimatta.

Tähän päätän arvosteluni.

Dragon
    Tarina-arvosteluja voi pyytää privalla

Kiitos mukavasta ja hyvin jäsennellystä arvostelusta.