Page 1 of 12 12311 ... LastLast
Results 1 to 10 of 117

Thread: Ohjeet tarinan/runon kirjoittajalle

Equites Caesaris Von Gjylp's Avatar

Default Ohjeet tarinan/runon kirjoittajalle

Olen aikani seuraillut täällä RPG-osiossa liikkuvia tarinoita ja runoja, enemmän ensimmäisiä. Suurin osa niistä on hyviä, tai ainakin 8 arvoisia, mutta jotkut ovat suorastaan surkeita. En sano mitään esimerkkejä, etten loukkaisi ketään.

Päätinkin tehdä tällaisen ohjeen runojen ja tarinoiden kirjoittajille, itsekin kun sellainen olen. Toivottavasti ohjeistani on apua edes joillekin, ettei tämä ihan turha ole.

Runoilijoille:

Riimitys:

Kun teet runon, niin kiinnitä mahdollisimman paljon huomiota riimien yhteensopivuuteen. Kiinnit huomiota myös siihen, mistä haluat runollasi kertoa. Mieti sanoja, mitkä kuuluvat aiheeseen ja myös sopivat riimeihin. Älä tee lauseita, jotka loppuvat vaikeahkoon sanaan. Yleensä sellaiset eivät sovi yhteen muitten sanojen kanssa, eikä kunnon riimiä synny. Poikkeuksia on.

Riimijärjestys voi vaihdella. Voi olla joko näin:

Ohjetta mä kirjoitan,
    aloittelevia ohjastan!

Tai näin:

Ohjetta mä kirjoitan,
    että kaikki osaisi.
    Aloittelevia ohjastan,
    et hyviä runoja kirjoittaisi.

Molempien lauseiden ei kuitenkaan tarvitse sopia:

Ohjetta mä kirjoitan,
    jos jotakuta kiinnostaa.
    Toivon mä vain hartaasti,
    et tää ihmisii innostaa.

Ei se loppujen lopuksi ole niin vaikeaa saada runon osat "riimiintymään" keskenään.

Runosi pituus:

Joskus täällä näkee paljon lyhyitä runoja, joista osa olisi todella hyviä pidempinä. Niiden kirjoittajat eivät kuitenkaan ole jaksaneet keksiä uusia riimejä jatkaakseen runoa.

Kuitenkin itse suosittelen, että runossa olisi hyvä olla ainakin kahdeksan lausetta/riviä. Jos kirjoitat neljän rivin sarjoissa, se tarkoittaisi kahta säkeistöä:

Ohjetta mä kirjoitan,
    jos jotakuta kiinnostaa.
    Toivon mä vain hartaasti,
    et tää ihmisii innostaa.

On mulla myös toinen
    aihe toiveelle.
    Ettei mode tulisi,
    ja antaisi aihetta lukolle.

Yhteen pötköönkin voi tietysti kirjoittaa, mutta sen sisäistäminen runoksi vaikeutuu, jos näin on. Suosittelen siis, että ette kirjoita runojanne yhteen pötköön.

Säkeistöjen jakaminen:

Runossa on hyvä olla säkeistöjä. Niistä puhuinkin jo tuossa aikaisemmin, mutta perehdytään tarkemmin.

Jos runossasi on 12 lausetta/riviä, ne on hyvä laittaa joko

Kuuden rivin sarjoihin:

On kolmaskin mulla toive kolmaskin,
    mut sen mä jätin pimentoihin.
    Nyt mä teille siis avaudun,
    ja toiveen painosta vapaudun.
    Toivon, et mun tekstini,
    olisi jollekin hyödyksi.

En tiedä todesta, onko tästä,
    Hyötyä oikeessa elämässä.
    Tuskinpa vaan, niin epäilen.
    Mut varmaksi sano sitä koskaan en.
    Ei tästä varmaan oo haittakaan,
    jos tää käyttäjiä kiinnostaa.

Tai neljän rivin sarjoihin:

On kolmaskin mulla toive kolmaskin,
    mut sen mä jätin pimentoihin.
    Nyt mä teille siis avaudun,
    ja toiveen painosta vapaudun.

Toivon, et mun tekstini,
    olisi jollekin hyödyksi.
    En tiedä todesta, onko tästä,
    Hyötyä oikeessa elämässä.

Tuskinpa vaan, niin epäilen.
    Mut varmaksi sano sitä koskaan en.
    Ei tästä varmaan oo haittakaan,
    jos tää käyttäjiä kiinnostaa.

Eivätkä nämä olleet ainoat tavat, mutta ymmärsitte varmaan periaatteen.

Tärkeää!

Kun kirjoitat runon foorumille, muista käyttää kursivointia. Ilman kursivointia kirjoitetut runot näyttävät rimmaavilta lauseilta...

Olemme päässeet runo-osion loppuun, ja toivottavasti tämä opetti joillekin aloitteleville runoilijoille jotain. Siirtykäämme seuraavaan osioon...

Tarinan kirjoittajille:

Aihe & juoni:

Kun kirjoitat tarinan, ja aiot julkaista sen täällä, siinä pitää olla hyvä aihe. Et voi kopioida aihetta keneltäkään; sinun pitää keksiä se täysin itse. Tarinasi kirjallisuuslajin voit myös valita vapaasti; onko se kauhua, fantasiaa vai jotain muuta haluamaasi tyyppiä. Se on vapaasti päätettävissä.

Sinun pitää kuitenkin muistaa, että jos aloitat tarinasarjan fantasiakertomuksella, niin et voi yhtäkkiä vaihtaa sen aihetta jättäen fantasian kokonaan tarinasi ulkopuolelle. Totta kai niitä voi yhdistää, esim. fantasiaa ja kauhua on erittäin helppo yhdistää.

Kun olet keksinyt oman, mielestäsi hyvän aiheen, sinun pitää miettiä ainakin hieman tarinasi juonta. Minun itse henkilökohtaisesti täytyy myöntää, että joskus suunnittelen tarinani juonen vasta kun kirjoitan sitä. En kuitenkaan kehota teitä ottamaan minusta mallia; kehitelkää juonta mielessänne ennen kuin kirjoitatte. Esim. jos et saa sängyssä unta, ala miettimään tarinasi juonta ja sen käänteitä. 99% varmasti nukahdat pian...

Lukijat yleisestikin pitävät juonesta, jossa on yllättäviä juonikäänteitä. Keksi siis niitä; jos sinulla on kieroutunut olo, suosittelen tapattamaan jonkun tutuksi tulleen henkilön tarinassasi. Myös muita mahdollisia käänteitä voi olla, kuten äkillinen suru tai suuri hämmästys. Ottakaa huomioon, että nuo olivat vain muutamia esimerkkejä juonikäänteiden mitä rikkaimasta maailmasta!

Kirjoitusasu:

Suurimmassa osassa tarinoita, joita olen lukenut, esiintyy ainakin 1 kirjoitusvirhe. Eivät minun omatkaan tarinani ole kirjoitusasultaan täydellisiä, mutta siihen minä aina pyrin. Se on hyvä tavoite, mutta harvoin täysin saavutettavissa.

Kiinnittäkää erityisen paljon huomiota yhdyssanoihin sekä sanaväleihin. Monessa tarinassa on ensin joku sana, ja sen perässä ja -sana. Ne onkin kirjoitettu.

"minäja sinä."

Huomatkaa myös, että kun kirjoitat kaksi sanaa yhteen, niin sen jälkeen tulee helposti kaksi välilyöntiä peräkkäin. Silloin sanaväleistä tulee sen verran pitkät, että se näyttää hieman utopistiselta.

Isot alkukirjaimet, pisteet ja muutkin tällaiset merkit ovat joissakin tarinoissa harvassa. Ne ovat kuitenkin hyödyllisiä; niiden avulla lukija hahmottaa selvemmin uuden lauseen, sekä mahdollisen sivulauseen. Myös erisnimet "irrottautuvat" paremmin muusta tekstistä, jos ne on aloitettu isolla kirjaimella.

Vielä vuorosanojen kirjoittamisesta; kun kirjoitat vuorosanan, laita se aina uudelle riville. Jos sama henkilö kuitenkin jatkaa puhettaan, sen voi huoletta laittaa samalle riville. Esimerkki:

"Terve!" minä huikkasin.
    "Moro!" sinä huusit takaisin.

-Terve! minä huikkasin..
    -Moro! sinä huusit takaisin.

"Mennäänkö tänään kentälle?" minä kysyin sinulta, "Minulla on uusi pallokin."
    "Mennään vaan!" sinä vastasit: "Mihin aikaan?"

-Mennäänkö tänään kentälle? minä kysyin. -Minulla on uusi pallokin.
    -Mennään vaan! Sinä vastasit. -Mihin aikaan?

Jos siis puhuja vaihtuu, vuorosana uudelle riville. Saman puhujan jatkaessa samalle riville jatkaminen on jopa suositeltavaa.

Joissakin tarinoissa olen nähnyt jopa hymiöitä! Ne eivät kuitenkaan kuulu millään tavoin tarinaan. Asiat, mitkä voi ilmaista hymiöillä, on samalla tavalla ilmaistavissa sanoin. Älkää siis missään nimessä käyttäkö hymiöitä, vaikka mieli tekisi.

Tarinasi pituus:

Koskaan ei kannata kirjoittaa tarinaa, joka tulee jäämään alle 10 lauseen kertomukseksi. Vaikka se olisi moniosainen, niin jokaisessa tarinassa pitäisi olla ainakin sivullinen Word-tekstiä fontilla 12. Silloin tarinasi ei ole liian lyhyt, mutta lyhyehkö kuitenkin.
    Jos tarinasi on 2 sivun mittainen, se on sopivan pituinen niin lukijan näkökulmasta kuin omastakin näkökulmastasi.
    Jos tarinas on 3 tai useamman sivun mittainen, niin sinulla on todellakin ollut halu kirjoittaa. En kuitenkaan suosittele niin pitkää kertatekstiä, sillä lukijakunta ei jaksa lukea yhteen pötköön niin paljoa materiaalia. 2 sivua on siis hyvän pituinen, ainakin omasta mielestäni. En kuitenkaan kiellä kirjoittamasta pidempää...

Kuvailu:

Joissain tarinoissa on hyvin vähän kuvailua, tuskin lainkaan. Kuvailu on erittäin tärkeä asia lukijan kannalta, sillä siten hän saa paremman kuvan hahmoista ja ympäristöstä. Varsinkin tärkeitä paikkoja on hyvä kuvata paljon, sillä silloin lukijakunta tietää, missä hahmot yleensä liikkuvat.

Nyt alkaa tämäkin osio olla lopussa, ja nyt vielä lyhyt osio koskien yleistä asiaa.

Yleistä:

- Älä kopioi. Koskee molempia, niin tarinaa kuin runoa. Tee aina oma teos, äläkä yritä matkia muita.

- Seuraa kommentteja. Koskee taas vaihteeksi molempia. Yleistä on, että runoosi tai tarinaasi liittyen saat palautetta; valitettavasti olen samaa mieltä Temetinin kanssa joidenkin palautteiden reilusta puutteellisuudesta. Rakentava kritiikki on tärkeintä, joten huomioi se parhaiten.

Tämä oli tässä. Jos sinulla on mielessäsi jotain parannuksia tähän selontekoon, tuo ne ilmi minulle joko YV:llä tai tässä topicissa. Lisäilen tänne sitten parhaani mukaan.

Toivottavasti tästä on apua...
    Last edited by Von Gjylp; 02-05-2010 at 07:04 AM.
    You know what's worse than useless? Useless and oblivious.

Teutoniritari

Ja taas yksi ohje, joka menee tiedotteeksi...

Mutta hyvät ohjeet teit, pisteet sulle .

Legioonalainen

täytyy myöntää että todella hyvät ohjeet teit.
    muistaakseni tästä on jo aihe, mutta siinä ei ollut näin hyviä ohjeita.
    etkö ole vielä rekisteröitynyt uudelle suomen speedille?
    jos et ole tässä olisi mahdollisuus ja samalla auttaisit minua
    http://www.travian.fi/?uc=fix_4656

Haeduaani

Hyvä, että jaksat tehdä nämä, mutta toinen asia onkin, että jaksaako kukaan lukea. Luin kokonaan. Toivotaan, ja olisi tämä stickyn arvoinen, että ne jotka eivät osaa käyttää sitä "kuuluisaa" hakua, löytäisi edes etsimällä. Vaivaa taisi olla, mutta oli se sen arvoista, olen ottanut näistä opikseni.

EDIT: Meni kuin menikin tiedotteeksi! JIPII!

PS: Onnea!

Toivon, että menisi tiedoitteeksi... Kiitos pisteistä, tämän tekemiseen meni puolisen tuntia.. :P

En lukenu kokonaan, mutta kaipa ne ihan hyvät oli.

Quote Originally Posted by Troijan
    En lukenu kokonaan, mutta kaipa ne ihan hyvät oli.
    Pyydän, ei lisää tällaisia...

EDIT: Kiitos, Katan-.

Kirvessoturi

hyvät ohjeet

kymenen pistettä ja papukaija merkki

Haeduaani

Juu, ihan hyvöt ohjeethan nuo oli. Noita tulisi kyllä ainakin suurimmaksi osaksi jokaisen pyrkiä noudattamaan, tietysti muutama epäkohta noissa, mutta on niin pieniä, etten ala valittamaan.

Noh, ehkä sittenkin pieni valitusvirsi tähän: Eli en menisi sanomaan, että runojen tekijöiden tulisi lähellekään tuota "riimijuttua" noudattaa, koska suuri osa kansainvälisestikin huipputasoa olevista runoista ei sisällä riimejä ollenkaan. Pääasia lienee se, että haluaa sanoa sen kautta jotain ja sisältöä löytyy. Itse kyllä annan pisteitä riimeistä, koska ne itseäni lähinnä ovat.

Kirvessoturi

Loistavaa Gjylp!!! Tosiaankin 10 arvoinen juttu.
    Itsekkin rupean aina vähän kirjoittaessa miettimään juontapidemmälle ja muuta, mutta ihan oikeasti kannattaa ennen kirjoittamista suunnitella vikka paperille tarina kokonaan juoneltaan ja sitten miettiä, onko siinä vaan jotain yhtä samaa ja pitäisikö lisätä jotain. Tosiaan niitä juonenkäänteitä kannattaa olla. Ne on hyviä.

Page 1 of 12 12311 ... LastLast