PDA

View Full Version : Larp

Sakutzki
06-16-2007, 07:29 AM
Noniin eli tämä on sitten yleinen Larppauskeskustelu. Ensiksi kysy että ketkä täälä Larppaavat? Minä ainakin 3 kaverin kanssa tuolla lähellä yhessä metässä.

Finvpower
06-16-2007, 07:31 AM
Oon kuullu tuosta larppaamisesta, mutten tiedä mitä se oikein on.

Sakutzki
06-16-2007, 07:32 AM
Oon kuullu tuosta larppaamisesta, mutten tiedä mitä se oikein on.
Larppaus on oikean elämän roolipeliä. Lisää tietoa varmaankin löytyy googlettamalla (www.google.com)

hatluer
06-16-2007, 07:47 AM
En harrasta, mutta olen nähnyt joitain kuvia. Kummelin sketsi siitä on hauska :P

puronvartija
06-16-2007, 09:08 AM
voi sääli. oottekste niitä jotka heiluu keppien kaa jossai metässä. just näitä jotka on pelannu liikaa ja kävelee koulumatkatki niinku joku kommando.. sit lyö toisia: kakskyt! viiskyt! mul oli shieldi eli viistoista!..

kerran pihan vieressä olevassa minimetässä oli jotai jotka örisi ja heilutteli miekkojaan siellä ni nakkasin kivellä sinne ni taisin osua jotai ku leikki loppu siihe. välissä oli vaan kuusiaita ja sen lisäks 10 metriä. :twisted: säälittävän näköstä touhua tuo.ymmärrän jos joku 4-7 vuotias leikkii mutta.. :?
elekkee ny hyvät miehet..! :wink:

hatluer
06-16-2007, 09:44 AM
No jos joku tykkää niin minun puolestani saatte mätkiä toisianne. Perus juonikuvio:

- mulla on tuli miekka! Otetaanx matsi?
- Ok.
- MÄISKIS
- Ai jumalauta jätkä löi!
- Mäiskis!
- ei tehonnu ku mulla on ultra kilpi.
- ei oo! :evil: mää meen kertoo äitile!!

Dart
06-16-2007, 10:00 AM
Isoveljeni kanssa oli joskus todella hauskaa, kun hakkasimme toisiamme ihan tosissaan jollain "pehmustetuilla" miekoilla. Vanhemmat kyllä vihelsivät pelin poikki, koska tulimme kotiin aina ihan mustelmilla. Ai niin. Kyllä siskoakin mätkimme huvin vuoksi... Voi niitä aikoja, mutten ole koskaa harrastanut tälläistä. :D

"Pum, kuole sinä mutaatio ulkoavaruudesta!"
"Minulla on hyperyperkilpi, jolla pystyn torjumaan porkkana-aseesi."
^
|
|
|
|
Tuossa on sitä aitoa larppaushenkeä...

Munuainen
06-16-2007, 11:13 AM
Aika tyhmältä kuulostaa...
Ja aika lapselliselta en vois kuvitella kenenkään yli 10-vuotiaan tekevän semmosta :lol:

Almighty_Tuukka
06-16-2007, 03:42 PM
Pasila animaatiossa oli todella hyvin selitetty larppaamisesta :D nauroin että elinikä piteni 5 vuodella.

KcK
06-16-2007, 04:21 PM
Sama juttu, nauratti niin pirusti :D

Waak
06-16-2007, 05:22 PM
Pasila animaatiossa oli todella hyvin selitetty larppaamisesta :D nauroin että elinikä piteni 5 vuodella.

Joku muukin katsoi Pasilaa! :D

Larpparit! Mä inhoon larppareita! Jos maailmassa on yks ryhmä mitä mä inhoon niin se on larpparit!

Träpeltäjä
06-16-2007, 05:29 PM
Larppaajat on hyviä tyyppejä. Niitä pystyy manipuloimaan mielin määrin heikon itsetuntonsa takia ja kaikista hauskinta on, kun ne selittää kuola poskessa "Storgadista ja pyhästä kepistä, joka on Neljän veljen suojeluksessa..blaa blaa blaa" ja kuuntelet niitä juttuja, niinkö muka kiinnostais samalla naama punaisena naurua imien yrität kuvitella jotain iloista paikkaa, ettet vaan oksenna tämän tyypin päälle eilen syötyjä kanaviilokintähteitä ja siihen päälle juotua kevytmaitoa.

Ropeltaja
06-16-2007, 05:35 PM
No jos joku tykkää niin minun puolestani saatte mätkiä toisianne. Perus juonikuvio:

- Ok.
- MÄISKIS
- Mäiskis!

Voi voi voi. En edes jaksa selittää teille larppaamisesta enempä saarnoja, mutta sanotaanpa että larppareiden keski-ikänä on about: 15-35v. Käykääpä vaikka Majatao.org:issa..

Sakutzki: Tuo mitä sinä teet on leikkimistä, larppaaminen kuvastaa leikkimistä, mutta siitä tehdään peli-ilmoituksia, foorumieta, kunnon sivuja ja valmistellaan monta kuukautta. Useimissa peleissä on 10-50 hahmoa, joitain päälle sadankin pelejä löytyy. Myös Ropecon on hyvä paikka tutustua, käypääkä jossakin kunnon luennolla niin saatte sen oikean käsityksen.

Juoni ja konseptit ovat tärkeimmät asiat, ja hahmoihin panostaminen on tärkeää. Joku ei pidä, joku pitää. Itse olen larpannut 2 vuotta enkä aio lopettaa, sillä rakastan sitä.

Hatluer: Useimmissa larpeissa ei edes käytetä Boffer-miekkaa tai vastaavaa. Usein saattaa olla varmuuden varalta/rekvisiittana hahmolle mukana, mutta oikeasti sitä melko harvoin käytetään, toki näissää 3-10 kaveri "larppi" porukoissa juonet ovatkin tummoisia.

Ennenkuin tulette enemmän haukkumaan niin tutustukaa aiheeseen! Tietämättömänä on turha alkaa arvostelemaan, ja jos väittää tietävänsä jotakin, niin selittäköt minulle mitä tietää.

EDIT: Useimmat larpparit ovat iloisia elämästä, haluavat jännistystä ja kokemusta! Larppaamisessa että roolipelaamisessa pitää olla myös luova ja hyvä mielikuvitus!

Sakutzki
06-16-2007, 09:02 PM
voi sääli. oottekste niitä jotka heiluu keppien kaa jossai metässä. just näitä jotka on pelannu liikaa ja kävelee koulumatkatki niinku joku kommando.. sit lyö toisia: kakskyt! viiskyt! mul oli shieldi eli viistoista!..

kerran pihan vieressä olevassa minimetässä oli jotai jotka örisi ja heilutteli miekkojaan siellä ni nakkasin kivellä sinne ni taisin osua jotai ku leikki loppu siihe. välissä oli vaan kuusiaita ja sen lisäks 10 metriä. :twisted: säälittävän näköstä touhua tuo.ymmärrän jos joku 4-7 vuotias leikkii mutta.. :?
elekkee ny hyvät miehet..! :wink:
Ropeltaja puhuu asiaa. Kokeile ensin KUNNOLLA ennenkun tulet haukkumaan. Ja minä olen sentään ylpeä siitä että uskallan tänne tulemaan tunnustamaan että larppaan ja saan kokea haukkumista, jopa koulussa kyseisestä asiasta että ei meillä larppaajillakaan ole helppoa varsinkaan tälläisillä alueilla missä minä asun. Yksinkertaisesti: Teillä vain ei ole tarpeeksi munaa ja mielikuvitusta jotka tulette haukkumaan. (Kaikki siis tietävät varmaankin mitä Munalla tarkoitan.)

Träpeltäjä
06-17-2007, 05:45 AM
Ropeltaja puhuu asiaa. Kokeile ensin KUNNOLLA ennenkun tulet haukkumaan. Ja minä olen sentään ylpeä siitä että uskallan tänne tulemaan tunnustamaan että larppaan ja saan kokea haukkumista, jopa koulussa kyseisestä asiasta että ei meillä larppaajillakaan ole helppoa varsinkaan tälläisillä alueilla missä minä asun. Yksinkertaisesti: Teillä vain ei ole tarpeeksi munaa ja mielikuvitusta jotka tulette haukkumaan. (Kaikki siis tietävät varmaankin mitä Munalla tarkoitan.)

Ei ole tarpeeksi munaa? Eihän tossa sun väitteessä ole mitään logiikkaa. Larppaamisessa ei ole mitään maskuliinista ja munat näiltä jätkiltä (ja mimmeiltä tietysti) puuttuvat lähestulkoon kaikilta. Se, että kehtaa "pelata", liittyy taas seuraavaan kappaleeseen.

Mielikuvituksen suhteen olet oikeasssa. Sen avulla larppaajat pääsevät pakenemaan elämäänsä, joka hyvin usein kohtelee heitä kaltoin, kun sisään vetäytyvän nörttipojan/tytön sosiaalinen kanssakäyminen ihmisten kanssa IRL on niin tukalaa. Larppaus kerää epäsosiaaliset erakot yhteen, vilkkaan mielikuvituksen viedessä heidät kauas pois pahasta maailmasta, jossa usein joutuu kaupan tädillekin jopa puhumaan.
Kokemusta on.

Ironprint
06-17-2007, 05:55 AM
Jos ette tiedä mitä on larppaaminen, niin katsokaa tämä. (http://youtube.com/watch?v=zsCsY0uUsCY)

Dart
06-17-2007, 07:28 AM
Vähänkö hyvä oli. :D Larppareita, onhan heitä.

Temetin
06-17-2007, 07:40 AM
Aika mahtava oli toi Pasila. Kerto kyllä kaiken larppaamisesta.

Waak
06-17-2007, 07:44 AM
Aika mahtava oli toi Pasila. Kerto kyllä kaiken larppaamisesta.

Siitä on tehty jo oma keskustelu-topik (kiitos minun :D )

Ropeltaja
06-17-2007, 09:48 AM
Mitä ihemttä?! Olin kirjoittanut juuri hirveän saarnan mutta poistin sen kun tajusin minne olen saarnaamassa: Travian foorumin 'Yleinen keskustelu'! alueelle..haloo! -.-. Turha täällä on väitellä kun asiasta ei mitän tiedetä, ja Sakutzki, sanon kyllä edelleenkään että et ole vielä kertaakaan larpannut. Kun olet sitten päälle 13 niin ala kattomaan LARP kalenterista pelejä ja ilmoittaudu, silloin saat sen oikean kuvan.

Ja sinä joku (en muista enää nimeä enkä jaksa kattoa), en oikein tajua mitä tarkoitat tuolle suhde saarnallasi, mutta tosia-asia on se, että larppaaminen alkaa siitä että ihminen kiinnostuu siitä; useat ihmiset pitävät fantasiasta ja tämän takia saattavat kokeilla jossakin fantasia larpissa, tämän jälkeen he toteavat että tämähän on hyvin hauskaa, ja alkaa ompelemaan viittaa seuraavaa larppia varten. Saat nyt kyllä perustella tuon väiteesi paremmin, sillä minä en ainakaan ole urani aikana tuollaista tapausta nähnyt, ja uskon että tiedän enemmän larppauksesta kun sinä.

Hyvä huomio on myös se että larpeista voi useinkin saada mukavia ystäviä, sillä ainakin minun mielestä larpparit joihin olen tutustunut ovat olleet mukavia. Avautuvia, mielikuvituksellisia ja puheliaita, sekä punaista ei poskille tule niin helposti.

Noh, venyihän tämäkin viesti hieman, mutta ei yhtään niin paljon kun ensimmäinen saarnani.

Vihrusorsa
06-17-2007, 03:05 PM
Minä en voi kuin nauraa sille, kuinka väkivaltapeleihin keskittyvällä foorumilla aletaan haukkumaan toisia lapsellisiksi nörteiksi. Varsinkin kun suurin osa samantien osoittaa oman tietämättömyytensä aiheesta.

Kuunnelkaa ropeltajaa ja googlettakaa jos oikeasti kiinnostaa.

Muutoin, jotten rikkoisi topikin yleistä tasoa, voin sanoa että larppaaminen on prkl:een hienoa kunhan kaiken maailman kakarat pidetään kaukana pelipaikasta. Muuten se menee juuri tuollaiseksi säälittäväksi, sisällöttömäksi mätöksi.

Vihrusorsa
06-17-2007, 03:14 PM
Ei ole tarpeeksi munaa? Eihän tossa sun väitteessä ole mitään logiikkaa. Larppaamisessa ei ole mitään maskuliinista ja munat näiltä jätkiltä (ja mimmeiltä tietysti) puuttuvat lähestulkoon kaikilta. Se, että kehtaa "pelata", liittyy taas seuraavaan kappaleeseen.

Naisen suusta; siitä puhe mistä puute. Yleensä miehet joiden tarvitsee korostaa maskuliinisuuttaan ovat itsetunnoltaan heikkoja tai heissä ei ole ilman uhoa mitään sisältöä. Minä ottaisin paljon mieluummin fiksun nörtin kuin jonkun, joka käyttäytyy näin.

Mielikuvituksen suhteen olet oikeasssa. Sen avulla larppaajat pääsevät pakenemaan elämäänsä, joka hyvin usein kohtelee heitä kaltoin, kun sisään vetäytyvän nörttipojan/tytön sosiaalinen kanssakäyminen ihmisten kanssa IRL on niin tukalaa. Larppaus kerää epäsosiaaliset erakot yhteen, vilkkaan mielikuvituksen viedessä heidät kauas pois pahasta maailmasta, jossa usein joutuu kaupan tädillekin jopa puhumaan.
Kokemusta on.

Kokemusta on minullakin. ;) Ja minun tapaamani larppaajat ovat sosiaalisia ja iloisia ihmisiä verrattuna niihin, jotka hikoilevat illat koneen ääressä näpyttämässä WoWia tai jotain muuta vastaavaa peliä. LARP vaatii yllätävän määrän sosiaalisia taitoja jotta pelaaja vaikuttaa uskottavalta ja parantaa muiden pelikokemusta. Niin, ja sitä itsetuntoa, sillä kuka miehuuden korostustarpeinen pölli menisi miekat kädessä ja viikat niskassa metsään vetämään keskiaikaista ihmissuhdepeliä? :twisted:
Ei ne kehtaisi.

Ropeltaja
06-17-2007, 04:13 PM
Hienoa Vihrusorsa, puhit hieman puolestani. Niinkuin Vihrusorsa siis sanoi, ennen kun mitään sanotte koko aiheesta, kuunnelkaa meitä, tutustukaa aiheeseen (foorumeilta tai googlettamalla) ja kokeilkaa itse larppaamista. Tämän kaiken jälkeen voitte vasta tulla uhoamaan.

Träpeltäjä: En oikein tiedä missä sinä olet larpannut, mutta tuon perusteella olet ns "kokemuksesi" saanut kyllä juuri jossakin hörhö klubilla metsässä bofferoimassa. Kokeile edes joskus kunnolla larppaamista, kenties vaikka innostuisit :wink:.

Pöh, ei täällä oikein kukaan asiasta tiedä..*Lähtee tutkimaan LARP kalenteria Vihrusorsan kanssa*

Träpeltäjä
06-17-2007, 04:25 PM
Tuli yleistettyä ehkä turhan rankasti. Se 20 henkinen ryhmä, jota mä olen autolla, serkkuni mukaanlukien, heivannut paikasta paikkaan "parhaan peli-ilon" saamiseksi on juurikin tätä edellä mainittua super-nörtti kerhoa.
Juu..Tulipa puhuttua skeidaa oikein urakalla. :roll:

Naisen suusta; siitä puhe mistä puute. Yleensä miehet joiden tarvitsee korostaa maskuliinisuuttaan ovat itsetunnoltaan heikkoja tai heissä ei ole ilman uhoa mitään sisältöä. Minä ottaisin paljon mieluummin fiksun nörtin kuin jonkun, joka käyttäytyy näin.

Ehkä mulla on heikko itsetunto ja pieni pippeli, mutta se ei muuta sitä faktaa, että tuosta meikäläisen tapaamasta otannasta voi vetää aika pitkälti johtopäätöksiä. Samalla tavalla, kuin sä sanot, quote:"yleensä miehet joiden tarvitsee korostaa maskuliinisuuttaan ovat itsetunnoltaan heikkoja jne."

Vihrusorsa
06-17-2007, 04:50 PM
Niin niin, ihmiskunnan risti on aina ja ikuisesti yleistäminen. :wink:

Nämä päätelmät pitävät enemmän tai vähemmän paikkansa, mutta aina enemmän, jos otanta on suuri. Minä esimerkiksi olen tavannut elämäni varrella useita miehiä, sinä yhden larppaajiksi itseään kutsuvan porukan; kukin voi itse päätellä kuinka pätevä kukin näiden havaintojen pohjalta tehty yleistys ja kommentti on.

Sanamuodot toki myös auttavat hirveästi. Suututtaisit vähemmän ihmisiä ja näyttäisit fiksummalta jos esittäisit asiasi vähemmän agressiivisesti, toisia vähättelemättä etkä niin ehdottomasti.

Ja muuten, pippelin koko ei välttämättä kohdistu suoraan itsetuntoon. XD Vehje ja lihakset saattavat olla minkä kokoiset tahansa ja takaa voi löytyä kovuuttaan ja äijyyttään pönkittävä luuseri, tai sitten ei.

Träpeltäjä
06-17-2007, 05:33 PM
Ja muuten, pippelin koko ei välttämättä kohdistu suoraan itsetuntoon.

No mun kohdalla heikko itsetunto johtuu juurikin miniatyyrisestä falloksesta. *Kärsin myös jakautuneesta persoonasta.

Ja mitä tulee tuohon agressiivisuuteen, ehdottomuuteen ja fiksulta näyttämiseen.

Olemme Travian foorumilla

Olen katsellut toimintaa täällä nyt muutaman kuukauden, enkä alussa edes osannut pelätä, kuinka paljon sontaa tämä paikka suoltaa. Siksipä päätinkin sysätä fiksut letkautukset syrjään ja lähestyä foorumia toisella tapaa.

Nettifoorumeille kirjoittelu on siitä hauskaa puuhaa, että voin kirjoitella tuntemattomien kanssa omalla katsomallasi tavalla. Kun päivittäin tulee käytyä n.+5:llä foorumilla on Travianin kaltainen yhteisö vähäpätöisimmässä asemassa ja täten on varaa pieneen kikkailuun; Voin muokata omasta *persoonastani, jos ei nyt sitä ääripään mulkkua, niin ainakin agressiivisen puristin, joka haluaa negailla asiasta kuin asiasta.
Ja tämä foorumi jos joku provosoi tälläiseen käytökseen.

Näin. Jatketaan kukin valitsemallamme tiellä ja väitellään lisää taas, kun sen aika tulee.

Hyvää kesää. Negistellään!

Vihrusorsa
06-17-2007, 05:37 PM
En usko että ihmisten eriarvoinen kohtelu heidän älykkyytensä tai sen puutteen takia on vahvuuden tai suuren luonteen merkki.

En myöskään juuri käännä päätäni tuon vanhan "it's the internets"-argumenting kuullessani - olet edelleen tekemisissä ihan oikeiden ihmisten kanssa, vaikkakin tietokoneiden välityksellä. Internetin tarjoaman anonyymiuden ja luoksepääsemättömyyden hyväksikäyttäminen joka ilmenee huonona käytöksenä on lähinnä raukkamaista.

Träpeltäjä
06-17-2007, 05:59 PM
En usko että ihmisten eriarvoinen kohtelu heidän älykkyytensä tai sen puutteen takia on vahvuuden tai suuren luonteen merkki.

Älykkyys...En mielestäni puhunut foorumin käyttäjien älykkyydestä mitään? Sanoin, että täällä suolletaan sontaa. Eli turhaa tekstiä/ketjuja.
Sä ymmärsit mun tekstin haluamallasi tavalla, päätelmälläsi, jonka tuossa ylhäällä kerroit olevan foorumin käyttäjien mielenköyhyys. Eikö totta?

En myöskään juuri käännä päätäni tuon vanhan "it's the internets"-argumenting kuullessani - olet edelleen tekemisissä ihan oikeiden ihmisten kanssa, vaikkakin tietokoneiden välityksellä. Internetin tarjoaman anonyymiuden ja luoksepääsemättömyyden hyväksikäyttäminen joka ilmenee huonona käytöksenä on lähinnä raukkamaista.

Toi oli täyttä sanahelinää.
Ihan oikeiden ihmisten kanssa, jotka haistattelevat veetä ja haukkuvat äitiäsi anonyyminä. Tämä on internet, olisko aika tottua siihen.

Vihrusorsa
06-17-2007, 06:10 PM
Sanoin vain, ettei ole hyvien tapojen mukaista kohdella ihmisiä huonosti missään tilanteessa vaikket edes joutuisi siitä edesvastuuseen. Internetissä haistattelu on raukkamaista siksi ettei siitä voi jäädä kiinni - mutta lopetetaanpa tämä off-topic, kun sinusta ei näköjään hyvien tapojen noudattaminen ole tarpeellista. :wink: En voi mitään kyseiselle mielipiteellesi, mutta etpä näytä täten yhtään sen fiksummalta kuin nuo mainitsemasi haistattelijat.

Ropeltaja
06-17-2007, 06:28 PM
Huoh huoh ja vielä kerran huoh. Träpeltäjä, sinunko mielestä internetissä saa puhua mitä tahansa sontaa sillä siitä ei voida sinua saada kiinni? Niinkuin jo Vihusorsa sanoi, tuo on raukkamaista! Muutenkin koko asenteestasi saa inhottavan ja ylimielisen kuvan, en minä ainakaan haluaisi olla internetissäkään tuollaisen kanssa tekemisissä.

Jooh, mutta eiköhän lopeteta tämä offtopikki tosiaan. Mutta ennen kun lopetetaan annan vinkin: Jos haluat saada suosiota foorumeilla tai muuten internetissä, vaihda asennettasi. Jos koko viestiesi idea on ollut tässä topicissa vain vähätellä meitä larppareita vaikka et itse sitä erityisesti vihaisikaan, haluat vain suututtaa meitä sillä emme voi sinulle mitään kummempaa tehdä kuin haukkua, niin täytyy kyllä sanoa että tuo on jo RAUKKAMAISTA! Ei siinä mitään jos mielipiteesi olisi että larppaaminen ei ole juttusi, mutta kun et vältm. ole edes sitä mieltä, ja jos olet niin vielä esität sen näin: "Larpparit ovat nörttejä..blaa blaa", tai muuten hyökkäävästi. Koko väittelyä ei olisi tullut jos olisit esittänyt kantasi vaikkapa näin: "Juu, ymmärrän että te jotkut pidätte larppaamisesta, itekkin jollakin porukalla tultu kokeiltua. En kuitenkaan tästä erityisemmin pidä." Olisin varmasti minäkin selitellyt ja mainostanut larppausta rauhallisemmin.

Träpeltäjä
06-17-2007, 06:41 PM
Huoh huoh ja vielä kerran huoh. Träpeltäjä, sinunko mielestä internetissä saa puhua mitä tahansa sontaa sillä siitä ei voida sinua saada kiinni?

Ei nyt taas väännellä mun tekstejä miten sattuu. Olenko moista väittänyt?

Niinkuin jo Vihusorsa sanoi, tuo on raukkamaista! Muutenkin koko asenteestasi saa inhottavan ja ylimielisen kuvan, en minä ainakaan haluaisi olla internetissäkään tuollaisen kanssa tekemisissä.

Mutta silti alennuit vastaamaan viestiini. Toisekseen, ei tänne olla kaverisuhteita tultu tekemään, vaan sekoittamaan pakkaa, joka on jo valmiiksi sekaisin.

Jooh, mutta eiköhän lopeteta tämä offtopikki tosiaan. Mutta ennen kun lopetetaan annan vinkin: Jos haluat saada suosiota foorumeilla tai muuten internetissä, vaihda asennettasi.

Mulle on aivan se ja sama kuinka suosittu olen tällä foorumilla.

Ja mitä tulee noihin larppaajiin, pidättäydyn kannassani.

Kon
06-17-2007, 06:56 PM
Jeah larp iskee joihinkin ja joihinkin ei.

Olen myös kuullut huhuja pienen ryhmän larp tapahtumasta, missä samassa metsässä oli menossa softaus "ottelu"
Softarit olivat kuulemma ampuneet näitä larppareita.. "Fantasia meets real-life"

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että on se melko "lapsellista" aikuiselle suomalaiselle miehelle hyppiä metsässä leikkimmässä itämaiden suurinta ritaria tai mahtavinta velhoa.

Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.. Itse en larppausta aio alata harrastamaan. Cossaus on sitten asia erikseen.. :);)

hatluer
06-17-2007, 07:07 PM
Terve. Vetäydyn tästä keskustelusta vain toteamalla muutamia asioita. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku nyt pelaa tällaista "peliä" eli larppausta. Mutta kun homma menee liian pitkälle ja aletaan menettää homman hallinta. Esim: Näin videon jossa mies oli hakannut miekallaan toisen kaverin henkihieveriin ja poliisit olivat tulleet paikalle. No tämä kaveri lähti juoksemaan karkuun sanoen vain jotain haltioiden nopeudesta ja sitten poliisi ampuikin häntä jalkaan ja vauhti loppui siihen. Eli jos homma pidetään kurissa niin mikäs siinä huitoessa.

PeeÄm
06-17-2007, 07:08 PM
Joskus 1-2 luokalla tuli harrastettua, mutta ei enään nykyisin, tosin tulee sitä joskus huvikseen kaverin kanssa huitoneen jonkun puumiekan kanssa.

Vihrusorsa
06-17-2007, 07:16 PM
Voisin huomauttaa, että miekalla huitominen ei ole larppaamista, se on vain, noh, miekalla huitomista. Useiden tuntemieni larppaajien mielestä taistelun korostamisessa ei juuri ole järkeä, sillä se päättä pelin lyhyeen epäonnekkaan henkilön osalta.

Ns. Oikeat LARPit keskittyvät juonitteluun ja jonkun tilanteen draamaan ja konflikteihin, ei mättöön. Tappamisella ja taistelulla on yleensä niin rankat seuraukset, ettei kukaan järkevä ihminen siihen ruhdy edes ritarien ja pikkuponien fantasiamaailmassa. :twisted:

Ropeltaja
06-17-2007, 07:18 PM
Träpeltäjä: Vastasin sinulle koska halusin saada kantani vielä sinulle selville. Pitäydy vain kannasasi mutta sen olisi voinut esittää kauniimmin.

Kon: Ei se ole lapsellista. Noh, toki voit siä mieltä olla, mutta enemmistö larppareista on yli täysi-ikäisiä. Meillä on vain vilkas mielikuvitus ja haluamme toteuttaa mielikuvituksemme tuottaneet tarinat todeksi, ja jos tämä on mielestänne lapsellista, niin..sitten se on mielestänne lapsellista -.-, en minä siihen voi enempää vaikuttaa.

Hatluer: Ensinäkin larppaaminen ei todellakaan ole mitään miekkailua. Joissakin pienten klubeissa ehkä näin on, mutta totuudessa ei. Inhottava tapaus, mutta tämmöisiä tapahtuu varmaan 1 kahdessa vuodessa. Ensinäkin harvat ovat edes nuin intensiivisiä larppareita, ja ne jotka ovat, eivät usein käytä miekkoja vaan selittävät erään haltian sedän veljen historiaa.

Pikkumika: 1-..hankala sanoa mihin luokkaan asti, riippuu henkiöstä, niin näiden "larppaus" tarkoittaa oikeasti siis bofferointia/miekkailua. Heidän juoni onkin että kävellään, sanotaan sana pari ja miekkaillaan. Edelleen toistan itseäni; Tuota kutsutaan miekkailuksi, ei larppaamiseksi. Toki voi sanoa että olen editoija kun laitoin editointi ohjelmalla yhteen videoon musiikin. Huono esimerkki mutta luulen että tajusitte ^^.

EDIT: Vihusorsa ehti ensin ja puhuikin lähes samaa asiaa kuin minäkin -.-. Eli juuri nämä konfliktit joita luodaan eri konsepteilla on sitä oikeata larppausta. Monta erilaista hahmoa, heidän välillä suhteita, mielenkiintoinen juoni sekä kaikennäköinen juuri juonittelu tuo sitä larppauksen makua :)

äippänen
06-17-2007, 07:21 PM
joskus vuonna yks ja kaks

Vihrusorsa
06-17-2007, 07:23 PM
Noh, noita "mää tapoin Matin ku mun hahmo olis tehny nii"-tapauksia ei kutsuta LARPpaamiseksi, vaan psykooseiksi. Sen voi saada myös ihan tavallinen ihminen kadunkulmassa - ja sitten oikeudessa selittää, että Jumalan ääni hänen päässään käski tappamaan. :twisted:

hatluer
06-17-2007, 07:24 PM
No ei minulla ole mitään sitä vastaan, kunhan eivät houkuttele minua mukaan.

Ropeltaja
06-17-2007, 07:30 PM
Miksi? Kokeilisit kerran ja sitten ihastuisit :wink:. No ei tarvitse, kunha tässä mainostan.

Vihusorsa, näytämmepä olevan aika samalla kannalla, tosin kuka tahansa larppari olisi varmaan jos tänne tulisi näitä väitöksiä lukemaan -.-.

EDIT: Harmi että asut turussa, olisin muuten pyytänyt larppiini :wink:

Vihrusorsa
06-17-2007, 07:53 PM
Tsöh, kyllä sitä on ennenkin tullut taitettua pitkiä matkoja pelaamisen tähden. Tämä kesä vaikuttaisi kuitenkin olevan liian toiminnantäyteinen ja tiukalla budjetilla, joten en ole mihinkään menossa... Plääh.

Ropeltaja
06-17-2007, 08:43 PM
Siis et ole menossa mihinkään..? :(, Espoossa tuo larppi olisi..ei ole itseasiassa minun järjestämä, mutta ystäväni ja hänen ystäviensä. Nuuksiossa tuo peli.

Itellänikin aivan täynnä koko kesä: Roolipeli suunnittelua ja kampanjan pelailua, larppeja (yksi mahtava on rajakatseella, hiano paikka kyllä!), mäkkeilyä ja dataamista..

m4Car0n!
06-17-2007, 11:08 PM
Ei millään pahalla, mutta minulla on kyllä samanlainen mielikuva larppaamisesta kuin Träpeltäjä. Noh, pahallahan se taisi nyt kuitenkin tulla...

Niin ja mainittakoon nyt vielä etten ole ikinä larpannut, en ole nähnyt kenenkään larppaavan, (paitsi netissä) enkä tunne ainuttakaan larppaajaa, mutta tuollaisen mielikuvan nyt vain olen sattunut larppauksesta saamaan.

Ropeltaja
06-18-2007, 04:49 AM
No jos sinulla ei kannallesi mitään perustelua ole, niin on kyllä aika mielenkiintoista.. Voit toki sitä mieltä olla, mutta ennen kuin suurempia johtopäätöksiä teet, niin mene katsomaan tai mene itse kokeilemaan larppausta.

hauki20
07-17-2007, 03:54 PM
Larpatkoot ketkä haluaa... Omasta mielestäni larppaus on jokseenkin... lapsellista...

Vanha Kommari
07-17-2007, 04:48 PM
Terve. Vetäydyn tästä keskustelusta vain toteamalla muutamia asioita. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku nyt pelaa tällaista "peliä" eli larppausta. Mutta kun homma menee liian pitkälle ja aletaan menettää homman hallinta. Esim: Näin videon jossa mies oli hakannut miekallaan toisen kaverin henkihieveriin ja poliisit olivat tulleet paikalle. No tämä kaveri lähti juoksemaan karkuun sanoen vain jotain haltioiden nopeudesta ja sitten poliisi ampuikin häntä jalkaan ja vauhti loppui siihen. Eli jos homma pidetään kurissa niin mikäs siinä huitoessa.

Vai semmosta väkeä tollaset larppaajat jotka ottaa tosissaan sais mun puolesta viedä teloitus ryhmän eteen. Eihän tos oo päätä eikä häntää "Haltian nopeus" kun poliisi ampuu Taserilla selkään niin kyllä loppuu lyhyeen haltia hommat... :x

D3t0n4t0r
07-17-2007, 07:31 PM
Kummelin sketsi siitä on hauska :P On joo... mutta se hikipedia artikkeli on ihan sika herja ^^

Rotten
07-17-2007, 07:39 PM
pelätty ja kunnioitettu kansa larpparit ovat! ketään ei näy kaupungissa kun larppaajat saapuvat aamu viideltä metsästä!

Vanha Kommari
07-17-2007, 07:46 PM
pelätty ja kunnioitettu kansa larpparit ovat! ketään ei näy kaupungissa kun larppaajat saapuvat aamu viideltä metsästä!

Aikeenaan tuhota kauan pelätty kansa kommarit (jossa he epäonnistuvat)

-Z-
07-17-2007, 07:50 PM
xD

Mutta vähän spämmiksi menee. Jos nyt rajoitettaisiin hiukan ja pidettäisiin keskustelu larppauksessa? Ok? Kiva♥

(käyttäjämoderaattorin isku! Wa-zaam!)

Jebiz
07-18-2007, 12:20 AM
Larppaus ei ole sitä teinipoikien harrastamaa vaahtomuovimiekkamätkintää, (Mikä yhdyssana! :D )
sitä kutsutaan boffaukseksi. Näissä on vissi ero. Useimpiin larppeihin ei välttämättä kuulu miekat ym. ollenkaan, tai korkeintaan koristeina, vaan niissä enemminkin roolipelataan.

Perkele
07-18-2007, 08:16 AM
Ne, jotka ohjeistavat ihmisiä kokeilemaan larppaamista ennen tuomiota: mistä tiedätte, etteivät eläinten ulosteet maistu hyvältä?

Ropeltaja
07-21-2007, 02:12 PM
Larppaus ei ole sitä teinipoikien harrastamaa vaahtomuovimiekkamätkintää, (Mikä yhdyssana! :D )
sitä kutsutaan boffaukseksi. Näissä on vissi ero. Useimpiin larppeihin ei välttämättä kuulu miekat ym. ollenkaan, tai korkeintaan koristeina, vaan niissä enemminkin roolipelataan.

Tätä samaa asiaa olemme saarnanneet jo pitkään mutta kun nämä ihmiset ei usko.. tai ehkä ne jo uskoivat =).

Yhden kerran olen ollut larpissa minne tuli poliisit, koska metsästä eräs larppiin kuulunut menninkäinen huusi hahmolleni hurjan kovaa jotain tyyliin: "Tapoit isäni Frongmar, en unohda tätä ikinä! Ja sano minun sanoneen että myöhemmin tulet tekoasi katumaan!" Lähellä asuvat ajattelivat että känniläiset häiritsevät liikaa ja soittivat poliisit. Jokatapauksessa (sillä larpparit ovat viisasta väkeä!) hoidimme tilanteen kylmänrauhallisesti, ja kun ensimmäinen näki poliisin, huusi tämä "STOP" ja näin kaikki pysähtyivät. Mentiin sitten kertomaan poliisille asian laita, ja näin kaikki meni hyvin. Kuitenkin saimme pienen varoituksen että jos haluamme huuta hirveän kovaa, joudumme mennä enemmän eristyksiin pelaamaan.

Eli joskus jotakin tuon tapaista saattaa tapahtua, mutta urallani kerran, ja voin sanoa siis että hyvin harvinaista, ja jos tulee niin selittää vain kylmänrauhallisesti asian, niin siitä selvitään. Suosittelen kuitenkin että ette huuda aivan kamalan lujaa.. huutakaa vain ei siinä mitään, mutta kuitenkin hieman rajoitetusti.

Armadyl
07-21-2007, 03:22 PM
Aivan jotain 10 vuotiaiden hommaa.
Enkä todellakaan jaksa googlettaa... (www.google.com)
Pelatkaa mieluummin tätä. (www.runescape.com)

No joo, tiedän että se on noin 20v, mutta ei vittu ne on lapsellisia.

Jebiz
07-21-2007, 03:49 PM
Aivan jotain 10 vuotiaiden

No eipä tosiaan ole, sanoisin, että larppaajien keski-ikä on jotain 20-25 vuotta. Eli paljon viisaampia ihmisiä kuin sinä, ainakin mitä tuosta idioottimaisesta asenteesta voi päätellä.

Ja ei, en ole larppaaja. Tai olin, mutta ainakin meidän porukoissa aikoinaan 12-v nappuloille ei mitään älyttömän kiinnostavia hahmoja jaeltu. Ajattelin kyllä parin vuoden päästä koittaa uudelleen.

Eetscha
07-21-2007, 06:51 PM
Oohoo! Tiedän että 7-10 v tyypit tekee tälläistä, mutta en tiennyt että tätä tekee isommatkin ja se on vielä erikseen harrastus :o

Kuulostaa hieman naurettavalta ja lapselliselta, mutta onhan se hyvä kun joillain ihmisillä on vielä mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä jäljellä.

Itseäni ei kyllä kiinnostaisi mennä larppaamaan, en ole sellaista tyyppiä.

Khouli
07-21-2007, 07:53 PM
Kukaan ei tainnut tietää että softaus kuuluu myös larppiin sori vaan!

-Z-
07-21-2007, 07:58 PM

x'DDDDDD

Jotenkin repesin niin täydellisesti! ohhohhooo!...

Perkele
07-21-2007, 08:04 PM
Airsoftiin voi liittää roolipelielementtejä ja LARPissa voi käyttää airsoft-aseita (sääntöjen niin salliessa), mutta ne ovat silti eri asia.

Ropeltaja
07-22-2007, 11:08 AM
Airsoftiin voi liittää roolipelielementtejä ja LARPissa voi käyttää airsoft-aseita (sääntöjen niin salliessa), mutta ne ovat silti eri asia.

Aivan, softaus kalenterista saattaa toisinaan löytää LARP painoitteisia pelejä, mutta pää-osin softaus ja larppaaminen on asia erikseen.

Ja jotkut eivät näköjään vieläkään ole ymmärtäneet sitä, että alle.. ehkäpä juuri ja juuri 12v:n "larppaamista" ei voi kutsua larppaamiseksi. Larppaaminen on sitä "isojen poikien hommaa", missä todellakin tarvitsee mielikuvitusta, järkeä, luovaa ajttelua, ja tottakai leikkimielisyyttä! Jos sanotte että olen lapsellinen kun juoksen metsässä teko-korvat päässä, ja hieno viitta hartioillani, niin sanokaa vain, mutta voin sanoa että eläminen hieman lapsenomaisesti (jota joiltain osin larppaaminen ei tosin ole), tekee elämästäsi paljon rattoisamman!

P.S Huomautan vielä että sana 'Lapsellinen', ja 'Lapsenomaisuus, ovat tällä kertaa tarkoitettu eri sanoiksi, ettei siitä aleta nipottamaan, sillä täällä keksitään kuin mistäkin selittämistä..

Sakura
07-22-2007, 11:16 AM
Jos sanotte että olen lapsellinen kun juoksen metsässä teko-korvat päässä

Juoksetko sä silleen metsässä?!
Tosi huvitttavaa :lol:

Mie en todellakaan haluis nolata itteeni tolleen.

Ropeltaja
07-23-2007, 08:39 PM

Voi ressukkaa, älä sitten nolaa. Ja voin rehellisesti sanoa että se ei ole nolaamista! Se, että luulet että se on nolaamista on mielestäni noloa.

Larzzonn
07-23-2007, 08:42 PM

Voi ressukkaa, älä sitten nolaa. Ja voin rehellisesti sanoa että se ei ole nolaamista! Se, että luulet että se on nolaamista on mielestäni noloa.
Kyllä se munkin mielestä aika noloa olis.. :roll:

Munuainen
07-23-2007, 09:25 PM
Aika monen ihmisen mielestä on!
Helvetti ihnoon larppaajia enemmän kun nörttejä :evil:
Koska larppaajathan on nörttejä jotka leikki jotain WoWia pihalla :lol: Niin noloo oikeesti...Tulispa semmonen laki niinkun siinä yhessä vitsissä,että saa ampua nörttejä...mun unelma :?

Edit:miekkailua vastaan minulla ei mitään ole se on parasta. :D Mutta larppaus on ihan helvetin noloo :lol:

Rotten
07-23-2007, 11:29 PM
PELÄTTY JA SAATANAN KUNNIOITETTU KANSA LARPPAAJAT OVAT KADUT TYHJENEVÄT KUN LARPPAAJAT SAAPUVAT VIIDELTÄ AAMULLA KAUPUNKIIN

Vanha Kommari
07-24-2007, 07:28 AM
PELÄTTY JA SAATANAN KUNNIOITETTU KANSA LARPPAAJAT OVAT KADUT TYHJENEVÄT KUN LARPPAAJAT SAAPUVAT VIIDELTÄ AAMULLA KAUPUNKIIN

Mä oon siel vastassa vanha kunnon haulikko olalla ja katotaan sitten keltä tippuu tekokorvat pois

a.h.death
07-24-2007, 07:34 AM

nolouden huipentuvuus...

minämyös
07-24-2007, 08:55 AM
Siis Larppaus!!! ei voi kuvitella mitään nolompaa ku oot aamulenkillä niin joku hullu hyökkää jostakin pirun puskasta muovimiekka kädes ja huutaa:'' kuolkaa te kuolevaiset!! elämän puu on meidät tänne lähettänyt!!'' Mutta kun asiaa vähän miettii se kuulosta vielä nolommalta kun aluskin!! Kuunnelkaa Pasilan Kyösti Pöystiä!!!!!!! notta ristus teidän kanssa!! joku kolme kymppinen tulee vaan jonkun matonpalasen joka ns. kilpi jaa maasta löydetyn risun kaa jonka pitäis olla miekka!! Ei helvetissä menis nolaamaan itteni tollai!!!!! whiuh ku oli sanottavaa terve!!

LasaH
07-24-2007, 09:01 AM
minun puolestani saavat kaikki larppaajat larpata ihan rauhassa, kuhan vaan eivät takapihalle tuu hihhulehtamaan.

itse kyllä ihan mielelläni kokeilisin larppausta jos siitä vaikka jotain tulisi.

Ace Of Spades
07-24-2007, 11:00 AM

nolouden huipentuvuus...

kyllä melkoinen saisi olla palkinto että saisin itse nolaamaan itseni tollasella pelleilyllä

Perkele
07-24-2007, 11:54 AM
Se, että luulet että se on nolaamista on mielestäni noloa.
Argumenttisi ei pure.

Alfa
07-24-2007, 04:22 PM
Että sille... tolle repesin kun joku sano, ettei jotkut tekokorvat pääsä juokseminen mettässä ole noloa xD... mulle ainakin olis. No, ehkä mulla ei vaan riitä munaa siihen.. tosin ei mulla olis munaa lähtee sellatteet korvat päässä kaupungille, joka on melkein sama asia... Ite harrastan softausta ja se ei todellakaan ole sama asia kun joku larppaus. Softaus on urheilumuoto tai jtn. Larppaus on pelleilyä. Päätän puheeni tähän.

jpee
07-24-2007, 05:06 PM
Mikä teistä on noloa tarkoittaa että teillä ei oo pokkaa tehä sitä. En ole koskaan larpannut mutta en ala heti haukkumaa sitä "Vittu mitä nörttien touhua." Jos he ovat teistä nörttejä mitä te olette ? Olette foorumilla kirjottelemassa ja haukkumassa toisia nörteiksi. Eikö teidän kannattaisi kattoa peilii ja miettiä kuka tässä nörtti on? Ja mulla olis pokkaa juosta mettässä teko korvat päässä ei oo ees noloa. Oon tehny paljon nolompia juttuja ku toi. Elikkä teinä en pilkkais larppareita ja jos nyt ette tykkää tästä aiheesta nii painukaa vittuun siitä ku aihe on kumminkin larppaus. Ite softaan ja hypin mettässä. Mieluummin hypin mettässä ja hakkaan toisia kepillä ku istun pimessä huoneessa pilkkaamassa muitten harrastuksia.

Dommu
07-24-2007, 05:39 PM
Se, että luulet että se on nolaamista on mielestäni noloa.
Argumenttisi ei pure.

Pitääpä nyt tarttua tähänkin, näytä yksikin postaus missä argumentti puree. Mitä itse olen nähnyt ovat olleet "lol jotain vitun lapsia hakkkaa toisiian miekoilla ja lol". Kysehän on taas henkilökohtaisesta mieltymyksestä, minusta mielestä se on helvetin noloa, kun teinit mekastaa kaupungilla ja rähjäävät miten elämä on perseestä.
Larppausta taas en pidä nolona ja miksipä pitäisinkään? Itse en larppaa enkä varmaan koskaan tule larppamaan mutta en minä silti huutele "voi luoja miten noloo!1!1" nostaakseni posti-counttiani. Mielipiteen voi ja pitääkin ilmaista mutta olisi suotavaa sitä jollain tavalla alustaa/perustella.
Ja tämä väite lapsellisuudesta? Mitä lapsellista on siinä on että esittää jotain muuta? Näyttelyä se on, en minä mennyt Jyväskylän kaupungin teatteriin huutelemaan "Hyi helvetti miten lapsellista, hei vähäks noloo tommonen", kun siellä esitettiin Taru Sormusten Herraa (Ja kyllä, tekokorvia oli). Antaa larppaajien larpata, menkää vaikka ryyppäämään ja kiroilemaan jos se on aikuisempaa touhua.

-Dommu

ps. Helvetin sekava teksti, sen siitä saa kun vitutuksissaan kirjoittelee.

Perkele
07-24-2007, 06:03 PM
Pitääpä nyt tarttua tähänkin, näytä yksikin postaus missä argumentti puree.
Tarkoitan tätä "vai oon mää teidän mielestä nolo? NO ITTE OOTTE HAHAA!" -systeemiä, jota päiväkoti-ikäiset lapset käyttävät. Kun jotain sanotaan joksikin, "itte oot" on varmaan huonoin mahdollinen puolustus, joka itselleni tulee mieleen.

Dommu
07-24-2007, 06:33 PM
Pitääpä nyt tarttua tähänkin, näytä yksikin postaus missä argumentti puree.
Tarkoitan tätä "vai oon mää teidän mielestä nolo? NO ITTE OOTTE HAHAA!" -systeemiä, jota päiväkoti-ikäiset lapset käyttävät. Kun jotain sanotaan joksikin, "itte oot" on varmaan huonoin mahdollinen puolustus, joka itselleni tulee mieleen.

Täysin totta, mutta kuten mainitsin, mielestäni täällä ei kukaan ole esittänyt kunnon argumentteja. Se ei tietenkään milläänlailla anna aihetta moiseen "itte oot"-käytökseen. Pisti vain silmään, että joukosta valitsit tuon. Nyt kun katson omaa kirjoitustani (tuon osan minkä lainasit) huomaan, että se on aika tyly, pahoittelen sitä. Se ei ollut tarkoitukseni.

Perkele
07-24-2007, 06:51 PM
Täysin totta, mutta kuten mainitsin, mielestäni täällä ei kukaan ole esittänyt kunnon argumentteja.
Mikä on totta sekin, mutta LARP tuppaa olemaan samanlaista kuin kaalilaatikko - joku tykkää, joku ei, ja se siitä. Kun kysytään, miksi henkilö pitää/ei pidä kaalilaatikosta, molemmat luultavasti vastaavat että tietenkin maun takia.

Armadyl
07-25-2007, 07:12 AM
En oikein tue tätä.
LARPPAUS on niinkuin kaalikääryleet - pitää, tai ei.

Meidän koulus pari 9. luokkalaista LARP:aa, niin kaikki haukkuu niitä joksikin vitun pennuiksi, ei tämäkään ole oikein. Kaikki saa harrastaa sitä mitä haluaa, vaikka pelaamista :P

Itse en ala tuommoista selvää *****:aa hommaamaan.

The Unforgiven
07-25-2007, 07:45 AM

Jep :lol: Ihan huippu jakso oli :P

"Tapotko sä sen kaverin?"

"Tapoin..."

"EI JUMALAUTA!!! EI STYROKSI MIEKALLA VOI SAADA KALLOO HALKI!!!"

"Voi jos kovaa lyö..."

EDIT: Eikös LARP tarkota Live Active Role Playing? Näin olen käsittänyt...

Ropeltaja
07-25-2007, 08:04 AM
Hmm. Kun sanoin: " Larppaaminen ei ole noloa, olette itse noloja jos sitä väitätte " tjsp. niin olin kieltämättä hieman tuohuksissa, mutta kun vertaa tuota pientä mielipidettä näihin teidän kommentteihin: "VIttU lArppAAminen on NOlooo!" (hieman höystin ;P), niin se kommentti oli hyvinkin asillinen.

Minua edelleen ärsyttää tuo asenteenne, sillä teillä ei ole varsinaista syytä miksi pidätte larppaamista nolona? Okei, me hypitään metsässä eri asut päällä, meillä on karttoja, maailmoja, tarinoita juonen sisällä, pää-juoni, mielikuvtus ennenkaikkea.. tuon kaiken takia voin mäkisemättä sanoa että larppaus on kuin roolipelaaminenkin erittäin luovaa! Ja tämän takia kehittää luovaa puoltasi, ja auttaa kehittämään mielikuvitusta. Tämän takia larppaus on hyvinkin kehittävää, ja oikeassa piirissä aivan mielettömän hauskaa, ja kun tarinaan heittäytyy sisään, saatat tuntea sen larppi veren jossakin sisuskaluissasi :wink: .

Mutta sanokaa vain että se on noloa. Teidän mielestänne on noloa, ja meistä (meistä=larppareista) ei. Mutta onko ainoa perustelunne tälle noloudelle se että vain on noloa larpata? Ei millään pahalla mutta aika kehno selitys, mutta uskon että teistä se on noloa (ei ole pokkaa uskoisin) ja ette sitä ikinä halua kokeilla.

E: Juu-u LARP= Live Action Role Playing.

Montakohan saarnausta minun pitää tehdä jotta ymmärrätte liveroolipelaamisen rikkaudet :P.

Warlock915
04-06-2008, 10:01 AM
Pojat, pojat pojat... (ja miksei tytötkin) rauhoitutaanpas nyt. Jos joku ei ole koskaan larpannut, eikä siis tiedä mistä puhuu, ei kannata tulla kiljumaan "Vitun n00bit oottex vähä Nolife?!!!! (ja kunnon hymiölegioonat perään.)"
tälläinen on mielestäni täysin typerää. Mitä pahaa/noloa on siinä, että ihmisillä on mielikuvitusta? Antakaas kun setä selittä teille...

Lainaus Mikrobitti-lehden Berschewsky kolumnilta

...on lapsellista ja alkeellista pelata mitään, minkä päähahmona ei ole mielikuvitusmaailman salilla bodannut testoman, tai ainakaan mitään, missä on väriä ja iloisia teemoja. Pahoitteluni illuusionne murtamisesta, mutta örkki isolla pyssyllä on aivan yhtä lapsellinen kuin pelkkä örkki- tai puhuva kilpikonna...
...Oli pelimaailma miten realistinen tahansa, ja palkitsi se suorituksen miten verisesti tahansa, se on kuitenkin olemassa vain ruudulla. Mario on lapsellista mielikuvituspelleilyä, mutta niin on myös Pacman, Doom, Company of Heroes ja Flight Simulator...

Samaa voi sanoa tosielämästä. Ihmisten mielestä on noloa tehdä jotain, missä käytetään mielikuvitusta, ollaan kekseliäitä ja eläydytään. Larppaus on lapsellista pelleilyä, mutta niin on myös softaus, jalkapallo ja tietsikalla pelaaminen.

Omasta mielestäni larppaus on harrastus siinä missä koripallo tai jääkiekko. Joten jos nyt saataisiin kaiken maailman tietmättömät winettäjät hiljentymään, ja puhuttaisiin larppauksesta, eikä siitä, miten noloa se on.

Eli; itse haluaisin larppausta kokeilla. Jos pääsee johonkin larppiin, niin se on varmasti hieno kokemus. Uskoisin että jos jokainen edes kerran elämässä kokeilisi sitä, jäisi varmasti koukkuun.

(teksti saattaa sältää kirjoitusvirheitä.)

LeFt
04-06-2008, 10:20 AM
Samaa voi sanoa tosielämästä. Ihmisten mielestä on noloa tehdä jotain, missä käytetään mielikuvitusta, ollaan kekseliäitä ja eläydytään. Larppaus on lapsellista pelleilyä, mutta niin on myös softaus, jalkapallo ja tietsikalla pelaaminen.

Njää, ei kai. Epäluulo sekä ensi kertaa kuuleminen vaikuttavat reaktioon. Jalkapallo on maailman suosituin laji, mutta olen varma että kehittäjille naurettiin jaheidät leimattiin kylähulluiksi. Tietokonepelaaminenkin on jo lyönyt itsensä läpi alle 30-vuotiaissa, mutta millaisenkohan reaktion saat jos kysyt keppihevossukupolvelta mielipidettä pelaamiseen?
Softaus on jo murroksessa, mutta yleinen mielipide on vieläkin vähän nyrpistelevä. Aikuiset miehet puskissa kyyristelemässä. Ja mitä isot edellä...

Larppaus on suht uusi asia. Sen takia sitä katsotaan nenänvartta pitkin. Myös länsimainen käytöskoodi edistää larppauksen epäilyä.
Siinä ei edes ihannoida vanhaa, hyväksyttyä asiaa. Homma olisi heti viisi kertaa siistimpää jos sohittaisiin oikeilla miekoilla.

Warlock915
04-06-2008, 10:25 AM
Homma olisi heti viisi kertaa siistimpää jos sohittaisiin oikeilla miekoilla.

Joissan larpeissa käytetään ihan teräaseita. (tosin tietysti hidastetuin liikkein, kuka haluaa mennä larppiin jossa hakataan toisia oikeilla miekoilla?)

sinänsä ihan oikeassa olet. ehkä larppaus on jo aika "hyväksyttyä" 20-40 vuoden kuluttua.

LeFt
04-06-2008, 06:31 PM
Homma olisi heti viisi kertaa siistimpää jos sohittaisiin oikeilla miekoilla.

Joissan larpeissa käytetään ihan teräaseita. (tosin tietysti hidastetuin liikkein, kuka haluaa mennä larppiin jossa hakataan toisia oikeilla miekoilla?)

Hidastetut liikkeet kuulostavat hönöiltä.
Hardcore-larppaus voisi olla suosittuakin. Minusta ainakin voisi olla mielenkiintoinen idea.

forumisti
04-15-2008, 06:11 PM
Tuli mieleeni juuri tätä keskustelua lukiessani, että eikös cossaaminen ja larppaus ole pohjimmiltaan sama asia? Ja tiedän kyllä, mitä cossaaminen on.

isosika
04-15-2008, 06:19 PM
Lasketaanko AD&D tähän porukkaan?
Jos lasketaan, niin harrastan kyllä satunnaisesti. :)

(Anteeksi tietämättömyyteni.)

Decimator
04-15-2008, 06:50 PM
No AirSoft on larppaamista, joten olen larpannut muutaman kerran. Oli ihan mukavaa, mutta mitään vakituista harrastusta tästä ei ole tulossa. Paintball voisi olla vähän mielenkiintoisempaa, kun siinä on selkeät todisteet, jos on osunut. (Meillä kun tuppasi menemään jo tyyliin "No vittu ei varmana osunu! Vitun puusilmä!" *ampuu toista käteen*)

isosika
04-15-2008, 06:56 PM
No AirSoft on larppaamista, joten olen larpannut muutaman kerran. Oli ihan mukavaa, mutta mitään vakituista harrastusta tästä ei ole tulossa. Paintball voisi olla vähän mielenkiintoisempaa, kun siinä on selkeät todisteet, jos on osunut. (Meillä kun tuppasi menemään jo tyyliin "No vittu ei varmana osunu! Vitun puusilmä!" *ampuu toista käteen*)

Paintball tosiaan on hauskempaa kuin airsoft.

Niin ja onkos se AD&D:n peluu larppaamista?

Ironder
04-18-2008, 11:06 AM
En näe mitään intoa juoksennella metsässä maastoasuissa ja "larpata". LOL sanon minä.

Ozzy
04-18-2008, 11:08 AM
En näe mitään intoa juoksennella metsässä maastoasuissa ja "larpata". LOL sanon minä.
Todellakin lol. Lapsellista.

majis chaos
05-16-2008, 01:39 PM
Onko sekin larppaamista jos yksin kertaisesti heiluu keppejen kanssa. Olisin kaverin kanssa alottamassa larppausta ja kohta bofferit on jo alulla. Harmi et sotavasaraan on ikäraja

Vanilja
06-07-2008, 11:57 PM
Tuli mieleeni juuri tätä keskustelua lukiessani, että eikös cossaaminen ja larppaus ole pohjimmiltaan sama asia? Ja tiedän kyllä, mitä cossaaminen on.

Ei. Ne on suurinpiirtein yhtä lähellä toisiaan kuin jääkiekko ja jalkapallo. (Ja lieköhän viesti ollut provo uuden aiheen aloitukselle, jos kerta kirjoittaja tietää mitä cossaus on - tai sitten ei ole hajuakaan mitä larppaus on).

Henk. koht. pidän cossausta täysin turhana ja lievästi ärsyttävänä harrastusmuotona, ja animeteineilyä jonain, jonka voisi sulkea jonnekin pimeään viemäriin. Raitasukat ja hassut vaateyhdistelmät ei tee kestäkään astettakaan enemmän japanilaista.

Ja toisaalta kun ajattelee omaa katsantokantaa tätä 'harrastusmuotoa' kohtaan niin voi alkaa ymmärtää tämän keskustelun lievästi tulehtuneen sävyn larppauksen harrastajien ja larppaamista ulkopuolisena tarkastelevien kesken.

Ala-asteikäisten (ja miksi ei yläaste ja sitä vanhempien) metsässä pehmomiekoilla huitominen, nopanheittely tai korttien/mallifiguureiden kanssa säätäminen ei ole larppausta. Larppauksella tarkoitetaan noin lyhyesti sanottuna improvisaatioteatteria, eli toisinsanoen näyttelijät kehittävät omat vuorosanansa ja kanssakäymisreaktionsa etukäteen annettuun konseptiin ja sitten katsotaan millainen soppa saadaan aikaan.

Miekat, leikkiaseet sun muut eivät suurimmassa osassa peleissä ole Suomenmaalla käytössä, pääosa peleistä alkaa olla ihan vain ihmissuhde-tapahtumamallinnusta.

Larppausta on alettu ihan kivasti vielä myös Rapakon takaisin mallin mukaisesti taidesuuntaan, Kiasmassa ja Ateneumissa järjestettiin vast'ikään liveroolipelit jotka olivat osa taidetapahtumia. Tässä tuotetaan vierailijoille uudenlaisia taidekokemuksia lavastamalla pelaajat osaksi taideyleisöä. Suomalainen muoto larppauksesta on hyvin erilainen kuin muut pohjoismaalaiset ja keski-eurooppalaiset variaatiot samasta harrastuksesta, ja kaikille onnettomille ja munattomille (eikö jossain vaiheessa sellaisestakin puhuttu) poikalapsille tiedoksi: Suomessa valta-osa pelaajista on naispuolisia.

Mutta joop, jonkun mielestä larppaus on takuulla noloin harrastus ikinä, itse listaan animeteinilifestylen vielä nolommaksi. Mielipiteet kaikilla.

Ps. Sotahuuto ei suoranaisesti ole larp, vaan kampanjatyylinen boffaustapahtuma.

Ctrl-Freak
06-08-2008, 09:37 AM

On kyllä ihan ratkiriemukas. Mutta takaisin aiheeseen. Minun puolestani saavat huitoa toisiaan, mutta vaihtaisivat miekat sähkökärpäslätkiin niin eivät kovin kauan jaksaisi.

isosika
06-08-2008, 10:00 AM

On kyllä ihan ratkiriemukas. Mutta takaisin aiheeseen. Minun puolestani saavat huitoa toisiaan, mutta vaihtaisivat miekat sähkökärpäslätkiin niin eivät kovin kauan jaksaisi.

Jos jaksaa sähköshokkitankeilla, niin miksei sähkökärpäslätkillä? ;)
Ohfia ihan hirveesti

YuHo
06-08-2008, 11:18 AM

On kyllä ihan ratkiriemukas. Mutta takaisin aiheeseen. Minun puolestani saavat huitoa toisiaan, mutta vaihtaisivat miekat sähkökärpäslätkiin niin eivät kovin kauan jaksaisi.Itse kun larppausta "harrastan", niin toisaalta oli aika hauska, mutta toisaalta alko vituttamaan kun kaverit jaksaa muistuttaa siitä...

Larppauksella tarkoitetaan noin lyhyesti sanottuna improvisaatioteatteria, eli toisinsanoen näyttelijät kehittävät omat vuorosanansa ja kanssakäymisreaktionsa etukäteen annettuun konseptiin ja sitten katsotaan millainen soppa saadaan aikaan.
Juuri näin. Tästä larppauksessa on kyse. Annetaan ensin tapahtuma paikka, ja jokaiselle ns. pelaajalle roolihahmo, kerrotaan hiukan taustoja, ihmis suhteita, tavoitteita ja yms. Sitten katsotaan mitä saadaan aikaan. Larppauksessa ei ole välttämättä mitään kovin tarkkaan suunniteltua juonta.

Juoneksi voi riittää ihan hyvin tälläinenkin: On huumekauppaa pyörittävä rikollinen, hän kuulee että eräs hänen alaisistaan on jäänyt kiinni poliiseille, ja hän ei saa kertoa pomonsa bisneksitä mitään...
Soppaan heitetään kourallinen poliiseja, tämä kiinni jäänyt rikollinen, kiinni jääneen pomo, ja tämän pomon palkkalaiset.
Luonnollisesti huumepomon vaihtoehdot ovat tässä: yrittää murhauttaa tämä kiinni jäänyt, vapauttaa hänet tai jättää tekemättä mitään, ja mennä "maan alle"... Tai tietysti hän saa antautua poliiseillekin.

Tuollakin juonella saisi jo kohtuu hyvän larpin aikaan.

Ravenfield
06-08-2008, 02:09 PM
noh,
http://hiki.pedia.ws/wiki/Larppaus
"The totuus is tuolla ulkona"

jos softaus ja painttiki on vähän samaa asiaa, niin armeija taitaa olla suomen suurin larppitapahtuma :D

isosika
06-08-2008, 02:55 PM
noh,
http://hiki.pedia.ws/wiki/Larppaus
"The totuus is tuolla ulkona"

jos softaus ja painttiki on vähän samaa asiaa, niin armeija taitaa olla suomen suurin larppitapahtuma :D

Sanos miten Paintti edes yhtään vivahtaisi Larppiin?

Siinä ei esitetä mitään, eikä aseetkaan näytä oikeilta (Joka on hyvä se. Ja ymmärrettävää.)

Kyösti
06-08-2008, 06:40 PM
Tekisi mieli kamalasti haukkua, mutta parempi pitää turpa kiinni kun ite tulee päivät leikittyä muovikuulapyssyillä (-_-'). No jos tykkää leikki jotain toista hemmoa, niin mikäs siinä. Itsekkin harrastaisin jos aikani ja mielikuvitukseni riittäisi. Itselleni riittänee vielä wowi.

Zenedar
06-08-2008, 08:02 PM
joo larppaan joka päivä tuol lähimetäs :D
siel leikitää ain et ollaa wildus (vähä niiku runes!) ja sit peekootetaa siel oravii :D
ollaa ain iha fiiliksis... ollaa tehty puust wooden shield ja sit käytii kaivaa vähä kuparii tuolt al-yaganbabugamast viime kesälomal ja tehtii daggerit :)

just tultii metäst... oli vähän kuuma ku oli haarniskat pääl

Fury
06-09-2008, 12:32 AM
Tuli tuota (nyt jo epäihmismäistä) harrastettua pienempänä. :lol: Sori nyt vaan mutta repeän jos nään joskus tällästä yli 10 vuotiaiden keskuudessa. Jotkut youtubessa olleet videot nyt ollu ihan jänniä. :D

LapinKulta
06-09-2008, 09:22 AM
hmm.. yhdyn moneen muuhun henkilöön täällä foorumilla, larppaus on noloa=/

Ja nyt en puhu vain vähäisistä henkilöistä jotka ovat samalla kannalla. Itseasiassa pirun moni on samaa mieltä. Enkä nyt jaksaisi kuunnella ropeltajan kommentteja "Itse olet nolo, kun nuin ajattelet"
Se on vain mielipide ja jokaisella on omat sellaisensa.

Ja minusta myös se että larppaus on nörttien laji, pitää paikkaansa. Tiedän kyllä larppaajia, jotka ovat nörttien näköisiä... ja ovat muutenkin nörttejä, jotka pelailevat WoWia ja ovat sosiaalisesti rajoittuneita=/

Enkä myöskään tunne ketään tyyppiä, jotka ovat järkevän näköisiä, eivät pelaa WoWia ja ovat suosittuja ja LARPpaisivat:D. Että minusta se että Larppaajia ovat nörttejä, ei ole vain mielikuvituksen tuotetta.

Ja BTW, uskon että WoWilla ja Runescapen tyylisillä peleillä on iso osa LARPpaamiseeen. Ja uskallan väittää että jos maailmassa ei olisi ikinä mitään WoWin kaltaisia pelejä, Moni ihminen joka nyt LARPpaa ei olisi koskaan aloittanut sitä.

Ja tosiaan, mielipide kyseessä... Ei tarvitse tulla lässyttämään sen takia, että en pidä LARPpaamisesta ja se on mielestäni nörttien hommaa..

h4mst4h
06-09-2008, 01:30 PM
Nyt vihaajat hiljaa tai heitän teitä tulipallolla ja haen Görböergkki mörön kirveen ja veistelen teiän naamat !
- vitsi vitsi..

isosika
06-09-2008, 01:48 PM
hmm.. yhdyn moneen muuhun henkilöön täällä foorumilla, larppaus on noloa=/

Ja nyt en puhu vain vähäisistä henkilöistä jotka ovat samalla kannalla. Itseasiassa pirun moni on samaa mieltä. Enkä nyt jaksaisi kuunnella ropeltajan kommentteja "Itse olet nolo, kun nuin ajattelet"
Se on vain mielipide ja jokaisella on omat sellaisensa.

Mielipide ovat kuin perseenreikä, jokaisella on sellainen ja se haisee.

Ja siinä tapauksessa, että se on mielipiteesi se pitäisi kirjoittaa: "Minusta larppaus on noloa." Tuolla tavalla saa sellaisen käsityksen, että juttu olisi yleinen tosiasia, josta kaikki on samaa mieltä.

TatZka16
06-09-2008, 03:18 PM
En tiennyt mitä larppaus on. Nyt kun siitä kuulin tässä foorumissa, "oikean elämän ropea".
Tää on aivan lapsellista touhua. Jokaisella kuitenkin on oma makunsa. Leikkiköön joku 15 vuotias barbeilla jos siitä tykkää :lol:
Larppaus ja barbeilla leikkiminen on kyllä säälittävää.

Munkkila
06-09-2008, 04:25 PM

Kokemusta on.

No voi vittu.. Haukut noit nolifeiks? Minusta se ei ole juuri nolifetyst jos juoksee mätkimäs toisii 8)
Uskon et se on paljon kivempaa kun joku peli...
Se on sunilleen sama asia kuin sofataus, mutta vain miekoilla...

isosika
06-09-2008, 04:28 PM
En tiennyt mitä larppaus on. Nyt kun siitä kuulin tässä foorumissa, "oikean elämän ropea".
Tää on aivan lapsellista touhua. Jokaisella kuitenkin on oma makunsa. Leikkiköön joku 15 vuotias barbeilla jos siitä tykkää :lol:
Larppaus ja barbeilla leikkiminen on kyllä säälittävää.

Sinä jaat "sääliäsi" Ihan vääriin paikkoihin poju.

Warlock915
06-19-2008, 07:26 PM
hu0h -.-
Jos larppaus on mielestänne noloa, samalla oikeastaan sanotte, että näytteleminen ja teatteri on nolo asia myös. larppaus on yksinkertaisesti ja lyhyesti sanottuna improvisoitu näytelmä ilman yleisöä. Sitä harrastetaan, koska se on:
1. hauskaa.
2. siinä saa uusia ystäviä, sosiaaliset taidot kehittyvät. (tulee puhuttua muillekkin ihmisille kuin vain sukulaisille/kavereille/naapureille.
3. käden taidot kehittyvät. larppaamisessa tärkeässä osassa on rooliasun valmistus. kankaiden valinta, ompelu tms. auttaa sinua tekemään käsilläsi muutakin kuin vain avaaman olutpulloja.

tiedän että seuraavat 2-6 viestiä tulevat olemaan tyyliin: "ootqo vähäx n00b ku juokset metsässä huitoen lelumiekalla?", mutta pistinpä tämän nyt tähän jos joku, joka ei tiedä mitä larp tarkoittaa, sattuisi lukemaan .

Ugh. olen puhunut.

E: LARP =Live Action Role Playing.

Nahkatyranni
06-19-2008, 09:29 PM
hu0h -.-
Jos larppaus on mielestänne noloa, samalla oikeastaan sanotte, että näytteleminen ja teatteri on nolo asia myös.Näytteleminen ja varsinkin teatteri ovat taidetta. Larppaukseen en ole perehtynyt.

Asehullu
08-08-2009, 12:51 PM

- Ok.
- MÄISKIS
- Mäiskis!

Tuollaistahan Larppaaminen juuri onkin..

Itse en tätä harrasta. Aivan turhaa ja lapsellista touhua, vaikka olenkin itsekin nuori. AirSoft on parempaa, kuin tämä.

zuggah
08-08-2009, 04:46 PM
Itse en harrasta, enkä kyllä ole koskaan kokeillutkaan..

Zoro||
08-08-2009, 04:57 PM
Jooh on käyty mutta ei siitä oikein mitään tullut, koska kaikki halusivat leikkiä Aragornia :(.

Jooh eli en todellakaan ole käynyt enkä tule käymään.

oscar_real
08-08-2009, 05:02 PM
Tuollaistahan Larppaaminen juuri onkin..

Itse en tätä harrasta. Aivan turhaa ja lapsellista touhua, vaikka olenkin itsekin nuori. AirSoft on parempaa, kuin tämä.

Eli se ei ole lapsellista juosta puskissa ampuen toisia muovisilla palloilla ja heilutellen lelupyssyä? Ei jeesus. :D
Larppauksessa ei ole kuule mitään sen lapsellisempaa, kuin softauksessa tai beybladen pelaamisessa.
Kerropa nyt meille miksi sitten AirSoft ei ole lapsellista? =) (tai no, mistä minä tiedän pidätkö sitä lapsellisena, oletan vain)
Ps. Eikö AirSoft ole yhtä turha kuin larppaus? ;s

Ja minähän en larppaa. :) (joojoo, en :I)

Sobek
08-08-2009, 05:38 PM
Eli se ei ole lapsellista juosta puskissa ampuen toisia muovisilla palloilla ja heilutellen lelupyssyä? Ei jeesus. :D
Larppauksessa ei ole kuule mitään sen lapsellisempaa, kuin softauksessa tai beybladen pelaamisessa.

Suurin erohan tuossa taitaa olla se, että softaus on vain peli ilman kummenpia pelleilyjä, kun taas larppauksessa juostaan metsässä leikkien jotain keijua (käsittääkseni). Tältä pohjalta softaus on enemmän peli kun taas larppaus on leikki. Itsekkin olen paintballia pelannut, ja se on hauskaa kun on tietty missio (esim. lipunryöstö), eikä tarvitse silti esittää mitään sotilasta/keijua jne.
JA lopuksi vielä, en ole koskaan nähnyt kenenkään yli 12-vuotiaan pelaavan beybladella : D

sumppi
09-02-2009, 07:05 AM
Itse ole larpannut pikku poikana oma tekemässä pelisissä nimeltä "örkki" joka oli yllättävän hyvä vaikka sen olikin serkkuni joskus "vahingossa" keskinyt

Asiallinen
09-02-2009, 02:20 PM
Kunnon larppiritarit odotan haasteita Espoon suunnalta! Tuo sä jousipyssyt, mä vuolen miekat.

PS. Jos sulla on larppifrendei, pyydäthän mukaan. Vaihtelun vuoks on kiva jos on myös 2vs2 battlei eikä aina vaa 1vs1.

PPS. Toivoisin että olisit pitkänlinjan larppari etkä mikään noobi.

Toivottavasti nähdään taistelukentällä!

Öhkis
10-01-2009, 04:48 PM
Haha, meinas lirahtaa pissa pöksyyn ja tulla lusikallinen vaippaan :D Hassun näköstä touhua. Tuon boffauksen jo jotenkin ymmärrän, mutta että larppausta..? No, en kiellä keltään tätäkään leikkiä. Mites se on, lyödäänks siin oikeesti, vai esitetään vaa? =)

¤M33

zuggah
10-01-2009, 05:04 PM
Suurin erohan tuossa taitaa olla se, että softaus on vain peli ilman kummenpia pelleilyjä, kun taas larppauksessa juostaan metsässä leikkien jotain keijua (käsittääkseni).

Noh.. Molemmissa juostaan puskissa muoviaseitten kanssa. Toisessa leikitään sotilasta ja toisessa keijua.
En nyt tiedä, onko paljon eroa.

Tuusula
10-06-2009, 06:42 PM
En näe Larppausta turhana, eräänlaista larppausta itsekin harrastan airsoftin muodossa. Siinäkin juostaan metsässä eläytyen toiseen paikkaan & aikaan & henkilöön. Tai ainakin osa eläytyy, paljon kivempaa pelata eläytyen.