PDA

View Full Version : Allergiat

Mosquito
06-06-2007, 04:16 PM
En tälläistä aihetta löytänyt niin aloitin sitten uuden. Eli kellä kaikilla on allergioita teistä? Ja tietenkin jos on niin viitsisittekö kertoa millaisia? Ja jos EI OLE niin pyydän ettei tätä aihetta täytettäisi turhilla viesteillä.

Itse olen lähes kaikelle allerginen (no okei, en ihan kaikelle), siitepölyille, eläimille yms. Varsinkin tuo kevään ja alku kesän aika on yhtä tuskaa kun ei voi oikein mitään ulkona tehdä siitepölyjen takia, vieroitushoitoa on harkittu jo ja luultavasti syksyllä pääsee \o/.

EDIT: Äänestys lisätty.

Butcher
06-06-2007, 04:18 PM
Itse olen lähes kaikelle allerginen (no okei, en ihan kaikelle), siitepölyille, eläimille yms. Varsinkin tuo kevään ja alku kesän aika on yhtä tuskaa kun ei voi oikein mitään ulkona tehdä siitepölyjen takia, vieroitushoitoa on harkittu jo ja luultavasti syksyllä pääsee \o/.

Mulla samat :D

Vihrusorsa
06-06-2007, 04:19 PM
Podin ennen laktoosi-intoleranssia, mutta näyttää kadonneen... Pahkinöiden syöminen ei ole mahdotonta, mutta kutinan takia epämukavaa.

Lihasta saan fyysisiä oireita lähinnä siksi että olen ollut jonkin aikaa vegetaristi - ei voi kaiketi laskea allergiaksi vaikka oireet ovat senkaltaisia.

Grendos Zerin
06-06-2007, 04:20 PM
Mulla oli joskus heinäallergiaa, mut eipä enään mitään taida olla. Ehkä vähän yliherkkä hyttysten ja muitten pistoille.

Purppezero
06-06-2007, 04:21 PM
Joskus hiukan nuorempana oli laktoosi-intereolanssi. (Laktoosi allergia)

mr.zero
06-06-2007, 04:21 PM
En nyt sairasta kyllä mitään allergiaa enkä oo koskaan sairastanutkaan, onneksi, mutta olisi ollut kiva seurata kuinka monella on jokin allergia jos olisit laittanut äänestyksen pystyyn.

Mosquito
06-06-2007, 04:22 PM
Hmm.. Joo tosian itse unohdin kanssa mainita et jotku ruoka-aineet aiheuttaa reaktioita, esim. Ulkomainen omena -> paikat turpoo niin pahasti et pahimmassa tapauksessa tarvinnu adrenaliinia, tai jos vetää pähkinää (maapähkinä ei vaikuta) niin tulee oikein reippaat "neekeri"huulet, ja jonkin ihmeentapainen laktoosi-intoleranssikin on, en voi juoda kaupasta ostettua maitoo mut suoraan navetasta haettua voin juoda mielinmäärin ilman ongelmia :?

Sakutzki
06-06-2007, 04:22 PM
Siitepöly/(jokin pöly tai heinä) allergia ja olen yliherkkä ampiaisen pistoksille. Tämä on kuin tekisi kuolemaa tämä kevät!

lolled
06-06-2007, 04:27 PM
AAAAAAAAAAHHHHH KIRKAS PÄIVÄN valo se on niin kauheeata :lol: :lol: :lol:

_itikka_
06-06-2007, 04:35 PM
No se on joo aika paha toi auringon valo. Pitää verhot kiinni nii se ei pääse häirittee :lol:

pete11222
06-06-2007, 04:42 PM
Kissalle ole allerginen. Kaiken lisäksi omistan itse kissan :shock:

Beldimus
06-06-2007, 04:43 PM
Olen allerginen.

Koivulle, omenalle, päärynälle, persikalle, kurkulle, vesimelonille, herneelle, mantelille, hasselpähkinöille ja koiralle. En muista nyt kaikkia.

Lord Morgan
06-06-2007, 04:45 PM
Allerginen olen eläimen karvalle... Alkoi ilmenemään joskus pari vuotta sitten kun olin yötä yhden kaverin luona, ja sitten aamulla oli silmät ihan turviksissa ja nenä vuosi

Voiko nicin vaihtaa?...tä
06-06-2007, 04:53 PM
mutsi on kaikelle allerginen mutta allergiat ei periydy (yliherkkyys periytyy olen lievästi allerginen kaikelle esim. en kuole jos syön kalaa (toisin kuin äiti) mutta saan siitä vatskipuja)

polli
06-06-2007, 05:04 PM
Minula taitaa olla astma.

Leet
06-06-2007, 05:06 PM
Mä en saa juoda maitoa.

Spitfire
06-06-2007, 05:07 PM
Mä en saa juoda maitoa. Et vai?
Koulussahan sinä otit vain maitoa ja pari leipää..

Ruokis
06-06-2007, 05:07 PM
Haha en oo millekkää allerginen! voi teitä. no ei.

Memb
06-06-2007, 05:09 PM
Minä en ole millekkään allerginen. :D

APE_the_hippy
06-06-2007, 05:14 PM
Mulla on paljon allergioita.

Siitepöly, eläimen karva, monet raa'at hedelmät ja vihannekset, muutamat lisäaineet ja jotkin mausteet.

Ja lievä laktoosi-intoleranssi :) .

Plottis
06-06-2007, 05:17 PM
mä oon allerginen eläimistä koiralle, kissalle, hevoselle ja hevoselle
ja ruoka aineista omenalle ja pähkinöille ja sitten viä siitepölylle .
jonkilaista lääkitystä joudun ottaan ainakin keväisin

Pakezo
06-06-2007, 05:23 PM
Allerginen olen koivun, lepän, ja pähkinäpensaan siitepölylle. Raakaa omenaa, porkkanaa ja joitakin muita hedelmiä on paha syödä, koska paikat rupee kutiamaan. Lisäksi on lievää astmaa.

peltola1
06-06-2007, 06:34 PM
itse olen allerginen keväällä koivun kukinnolle ja vielä maalaispoika :oops:

disasterMan
06-06-2007, 08:30 PM
Olen todella allerginen koivun siitepölylle, syöty liian monia eri lääkekuureja ja nyt syksyllä pääsen siedätyshoitoon! Lisäksi olen allerginen kissan karvalle.

Jin Hansson
06-06-2007, 08:44 PM
Koivuallergikko ilmoittautuu. Lisäksi tuoreen omenan ja porkkanan syöminen kutittaa kurkkua ja korvia ikävästi, joten en kauhean mielelläni niitä syö. En tiedä, onko se varsinaisesti allergiaa, mutta kai se sitten on. Pakezo, oletko syönyt kiwejä? Minulle ne ainakin aiheuttavat niin uskomatonta kutinaa että oksat pois. Hirveä kokemus.

Ja kaikki "eläinten karvoille" allergiset, olettehan varmoja olevanne allergisia nimenomaan KARVOILLE ettekä hilseelle? Kun yleensähän ollaan allergisia eläinten (esim. kissan) hilseelle ja syljelle, ja tämän takia vähäkarvaisen kissarodun hankkiminenkaan ei auta allergikkoa...

Juu, voittehan te toki olla allergisia vain karvoillekin, mutta varmistan nytten vain...

Jezebel
06-06-2007, 09:40 PM
Saanen huomauttaa, että laktoosi-intoleranssi ei ole allergia. Maitoallergia on, mutta se on ihan eri asia ja sitä paitsi erittäin harvinainen. No, laktoosi-intolerantikko olen minäkin. Sanotaan nyt, kun kaikki muutkin kerran sanovat.

Olen allerginen kaikelle, mikä liikkuu. Erityisen paljon kissoille. Lisäksi tietysti kaikelle siitepölylle, joten kesäisin viihdyn oikein mielelläni sisätiloissa. :D Ruoka-aineallergioita ei ole kovin paljon... hunaja aiheuttaa huolestuttavia oireita, ja jotkut pähkinät vähän.

B. Matlock
06-06-2007, 09:44 PM
En ole allerginen millekkään.

Soft-killer
06-07-2007, 02:54 AM
Ei ole nyt mitään

Kon
06-07-2007, 11:56 AM
No niin, my topic. :P

Omistan allergian kissojen, koirien, hevosien ja pujon/puion (on muuten vaikea sana) siitepölylle.

Näistä vähiten olen kuitenkin koirille, koska olen ollut niin paljon allergiastani huolimatta tekemisissä koirien kanssa, että minulla ei tule oireita ollessani, esim. isovanhempieni koiran kanssa tekemisissä.
Kissat ovat minun hengityselimilleni täyttätuskaa, mutta miten noita söpöläisiä voi olla rapsuttamatta :D
Hevoset.. noh en ole tekemisissä niitten kanssa.
Pujo/puio noh en ole tekemisissä niin sen kanssa.. :D

Kevät on myös pikkuinen helvetti.. :D

Ja jos joku nyt alkaa paasaamaan, että en tiedä mistä puhun, voi olla totta koska en erota allergiaa ja astmaa, pahoittelen.

LasaH
06-07-2007, 12:03 PM
ite en oo millekään allerginen, mutta naapurini sai syntyessään syödä vehnää, sikaa, kurkkua, mustaherukoita, suolaa ja perunoita(ja ehkä jotain muuta). joten en kadehdi kyllä ketään, joka on millekään allerginen, kun olen nähnyt mitä ne voi aiheuttaa(se samainen naapuri on muutaman kerran meinannu kuolla kun on vahingossa syönyt jotain kiellettyä).

pyhä lehmä
06-07-2007, 12:05 PM
no muutaman kesän olen kärsinyt helvetillisestä heinänuhasta, mutta se on laantunut.
lisäksi, toisinaan, kun kirkas valo saattaa saada aikaan aivastuskohtauksia, sekin saattaa olla allergiaa. ainakin kerran päivässä aivastelen sellaiset kuusi pärskäystä peräjälkeen, kun katson ikkunasta. se on pitkän päälle ärsyttävää

hatluer
06-07-2007, 12:11 PM
Uusimpien tutkimusten mukaan jos ovat vanhemmat, isovanhemmat, tai heidän vanhempansa olleet paljon tekemisissä allergian aiheuttajan kanssa (eläimien heinän ym) niin tulee vähemmän allergioita. Itse en ole millekkään allerginen. No vanhemmat ovat maalta ja pienenä naperona, kun olin hoidossa siellä oli kissa ja koira joiden kanssa oli kokoajan tekemisissä joten luulen, että sekin vaikutti.

Melee-Mies
06-07-2007, 01:40 PM
Olin pieni ja ampiainen pisti mua niin turposin kaksinkertaseks. :D

Benissimo
06-07-2007, 01:52 PM
En tietääkseni ole allerginen millekään.

Tsäk
06-07-2007, 01:56 PM
Mä oon allerginen valkovuokoille, joten ei voi kerätä äidille kukkia äitienpäivänä. :(

Oon myös herkkä kaikille itikoiden tai nokkosten pistoille.

Jin Hansson
06-07-2007, 02:32 PM
lisäksi, toisinaan, kun kirkas valo saattaa saada aikaan aivastuskohtauksia, sekin saattaa olla allergiaa. ainakin kerran päivässä aivastelen sellaiset kuusi pärskäystä peräjälkeen, kun katson ikkunasta. se on pitkän päälle ärsyttävää

Se ei ole allergiaa, vaan eräänlainen refleksi. Sille on annettu oma nimikin, photic sneeze reflex. Tarkkaa mekanismia ei tietääkseni tunneta, mutta luultavasti sen aiheuttaja on kolmoishermo (eräs aivohermo), joka mm. on osallisina aivastuksissa. Voimakkaasta valoärsytyksestä se kolmoishermo sitten aiheuttaa refleksinomaisesti aivastuksen.

Eli ei allergiaa.

Ozzak
06-07-2007, 05:04 PM
No, astma, kaikki viljat, tomaatti, paprika, herne, voikukka, koivu, timotei, kananmuna (pienikin annos kananmunaa voi tappaa mut), kissa, koira, hevonen, ampiaisen pistos. Ja hyvin ilkeä atooppinen ihottuma, se vasta on pirullinen tauti.
Lisäilen tähän sitä mukaa kun tulee mieleen.

Peekoo
06-07-2007, 06:44 PM
Nou allergioita.

Rikindinho
07-03-2007, 06:42 AM
En mä kyllä paljo millekkään ole allerginen, mutta laktoosi-intorelanssi (Jos se nyt noin kirjotetaan) löytyy. :?

Jahwa
07-03-2007, 06:50 AM
Olin pienenä todella monelle allerginen, mutta en enää 8)

telemies
07-03-2007, 07:23 AM
heinille vähä.

APE_the_hippy
07-03-2007, 08:56 AM
En mä kyllä paljo millekkään ole allerginen, mutta laktoosi-intorelanssi (Jos se nyt noin kirjotetaan) löytyy. :?

Tulee tosta mieleen, ku ite pienenä sanoin sen aina noin :)

Se on laktoosi-intoleranssi. :wink:

Bruce
07-03-2007, 09:05 AM
Kiiville olen mutta popsin sitä naamariin niin että napa ruskaa 8)

miskaaa
07-04-2007, 07:42 PM
kiiville olen allerginen

Denver
07-04-2007, 07:49 PM
En ole millekkään allerginen

Sove
07-29-2008, 02:06 PM
Nostetaanpas tämäkin aihe haudasta ennenkuin joku tekee uuden.

Itselläni on suhteellisen lievä koivun siitepölyallergia (heikkenemään päin).

TeutatensThunder
07-29-2008, 02:11 PM
kyllä olen :roll:

rox
08-05-2008, 02:03 PM
laktoosi-intoleranssi ja kissoille, koirille yms. ja lievä siitepöly ja heinäallergia

Huxi
08-05-2008, 02:07 PM
Ei onneksi mitään. Toisinaan kuin veljelläni. Hänellä oli kaikki viljat ja kalat (vieläkin kala) allerginen ja hähnellä myös astma

PeeÄm
08-05-2008, 02:09 PM
Laktoosi-intoleranssi tai se kumminkin vaikka ei se sitten allergia kuulemma olekkaan. :) Nikkelille olen myös allerginen, tulee ikävähköä ihottumaa.

pölö
08-05-2008, 02:17 PM
se on btw muutatio jos keho sulattaa laktoosia lapsuus iän jälkeenkin. Joten kaikki kellä on intoleranssi on siis niitä normaaleja :D

anaheim
08-05-2008, 02:35 PM
se on btw muutatio jos keho sulattaa laktoosia lapsuus iän jälkeenkin. Joten kaikki kellä on intoleranssi on siis niitä normaaleja :D
Jaahas. Ihminenkin on mutaatio jos apinaan verrataan, sellainen käsite kuin "normaali" ei päde kuin geometriassa.

Itsellä on astman tuoma pölyallergia, ja aiemmin paha eläinallergia, joka on parantunut lähes oireettomaksi nyttemmin. Siitepölyt sen sijaan aiheuttavat yhä voimakkaampia oireita vuosi vuodelta.

Lisäksi muutamia ruoka-aine allergioita on.

Helb
08-05-2008, 03:41 PM
Koivuallergia on ja siitä tullut astma. Käyn ns. siedätyshoidoissa n. 6 vko(?) välein.
Myös yhden plussan koira-allergia löytyy.

Paju
08-05-2008, 03:47 PM
Itselläni on todella paha allergia siitepölyille, varsinkin timoteille. Timoteille siedätettiin 3 vuotta, eikä auttanut yhtään. Tällä hetkellä menossa koivun ja pujon siedätys. Sitten on eläimet. Koirille, kisoille jne. allerginen. Myös ruoka-aine allergioita löytyy, ja paljon. Reilusti yli 20 yleistä ainetta mitä en saa syödä... Mm. Selleri, Pähkinät, Siemenet (kyllä, myös sinappi) ym... Astmakin minulta löytyy. Tästä voimme päätellä, että olen epätoivoinen tapaus. Ja nuo ruoka-aine allergiat ovat sellaisia, jotka voivat tappaa minut...

Dj Splash
08-05-2008, 03:50 PM
No en nyt sattumoisin. Ehkä jotenki auringolle

anaheim
08-05-2008, 05:07 PM
...
Mtäh?

JX3
08-05-2008, 05:12 PM
...
Mtäh? Jotkin ihmiset ovat erittäin herkkiä auringolle, tai UV-säteilylle. Tarkkoja oireita en tiedä, mutta ne kai liittyvät jotenkin ihon kutiamiseen, ihottumaan yms. lievissä tapauksissa. Joillakin ihmisillä kyseinen sairaus on niin paha, ettei voi altistua auringolle laisinkaan. Äkkiseltään löydetty linkki > Aurinkoallergia (http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=9932925)

Toisaalta kyseinen henkilö voi vain koittaa olla hauska ja viitat siihen, että ei poistu koneen äärestä kovin usein.

-writted by WBOT v 2.3.1 (finnish translation)

Lähinnä ärsyynnystä herättää muoto "kai mä jotenkin oon auringolle". Jos joku tosissaan on yliherkkä UV-säteilylle, hän tuskin ilmaisee asiaansa tässä muodossa. :]

anaheim
08-05-2008, 05:16 PM
Henk.koht,pistän rahani huonon läpän piikkiin. Tiedän että UV-valo on vahva allergisoija, ja allergia on vieläpä hankalahoitoinen.

Lähinnä ärsyynnystä herättää muoto "kai mä jotenkin oon auringolle". Jos joku tosissaan on yliherkkä UV-säteilylle, hän tuskin ilmaisee asiaansa tässä muodossa.

veikkas
08-05-2008, 07:46 PM

Mulla samat :Dyhdyn tähän

tmu94
08-05-2008, 08:01 PM
Siitepöly allergia, myös mahd. karva allergia, kun porukoilla on, muo ei ole testattu.

Myös lantti-ihottumaa löytyy.

Munuainen
08-05-2008, 11:52 PM
Ei mitään allergiaa mistä olisin tietoinen.

Kaippa silti kaikilla joku on, eipä vaan paljon haittaa, jos olen allerginen afrikkalaisen kärpäsen kuselle.

Imperiaani
08-05-2008, 11:54 PM
Koivulle ja lepälle sitä nushistaan. Pitäisi mennä uudestaan testeihin, koska epäilen että olen koirille allerginen

pölö
08-06-2008, 11:01 AM

heh, vieroitushoidolla varmaan tarkoitit siedätyshoitoa?
Pisti silmään :lol:

peqi
08-06-2008, 02:00 PM
Itse olin pienempänä lähes kaikille eläimille ja siitepölylle ym. mille pystyi olemaan allerginen. Nyt sitten kävin pari kesää sitten taas testeissä, ja KAIKKI allergiat olivat hävinneet..

Ette usko paljon hypin riemusta sen kuultuani :wink: