PDA

View Full Version : Filosofisia/uskonnollisia kysymyksiä

Keoren
06-05-2007, 11:20 AM
1. Mikä on elämän tarkoitus?
2. Mitä tapahtuu ihmisen kuollessa?
3. Uskotko korkeampaan olentoon?
4. Mistä tämä kaikki on syntynyt?

Ja sitten minun näkemykseni

1.
Uskon elämän tarkoituksen olevan yksinkertaisesti itsensä kokemista. Se ei ole jotakin, jonka voi saavuttaa, vaan joka yksinkertaisesti on. Ei ole mitään, mitä meidän oli välttämätöntä tehdä tässä maailmassa vaan voimme kokea sitä haluamillamme tavoilla.

On totta, että jos kaikki tekisivät kuten aina haluaisivat, yhteiskunta vaipuisi kaaokseen. Tästä lisää kohdassa kolme.

2.
Uskon kuolemaan kliinisen kuoleman muodossa, mutta mielestäni elämä ei koskaan lopu. Se vain ottaa uusia muotoja, jotka jatkavat muuntumista.

3.
Uskon meidän olevan 'jumala'. Me ja kaikki muu olemassaoleva muodostamme ja olemme merkitys sanalle jumala. Ajatellaan kaikki oleva, siis jumala, täynnä huoneita olevana talona ja talossa olevana ilmana. Me olemme ilma noissa huoneissa. Se on kaikki samaa ilmaa, mutta voit silti esimerkiksi sanoa "olohuoneen ilma" tai "keittiön ilma". Me olemme siis sekä yksilöitä, että myös yhtä ja samaa - jumalia itsenämme, että jumala yhdessä. Ei siis ole meistä erillistä yhtä korkeampaa olentoa, 'pomoa'.

Tämän vuoksi on ihan pätevää ajatella (Jeesus oli viisas mies), että kaikki minkä teet muille, teet myös itsellesi, joka puolestaan johtaa meidät korkeampiin valintoihin. Korkeampi valinta on jotakin, joka tehdään ajatellen yhteistä hyvää eikä vain omia haluja. Ihmisistä useimmiten löytyvät halu ja arvot tavallaan noudattaa tätä estävät sen edellämainitun vaipumuksen. Itse en kuitenkaan pidä muullakaan lailla asioiden ajattelemista mitenkään 'vääränä' (kun en myöskään usko oikeaan ja väärään tai hyvää ja pahaan muuna kuin käsitteinä, jotka eivät lopulta päde - kyse on ainoastaan toisenlaisesta tavasta toimia), vain eräiden päämäärien kannalta vähemmän toimivana. Voin kyllä ilmaista eriävän mielipiteeni asioista, toivoen muiden olevan yhtä mieltä tai ottavan ne huomioon.

Ehti näköjään hiukan lipsahtaa asiasta pähkinään, joten ennekuin aloitan höpötyksen vaikkapa oikean ja väärän olemuksesta...

4. En tiedä. En kuitenkaan pidä mahdottomana ajatusta, että kaikki on vain ollut, aina ja ikuisesti, myös ennen alkuräjähdystä, jos sellainen on ollut. Vaikeaa hahmottaa, mutta aivan yhtä mahdollinen teoria kuin, että kaikki olisi yhtäkkiä vain ilmestynyt jostakin.

miljoonas10
06-05-2007, 11:54 AM
1. ei sillä ole
2. hän vaipuu ikuiseen koomaan
3. en
4. ?

Denral
06-05-2007, 12:17 PM
Elämän tarkoitus on toteuttaa itseään.

Ihmisen kuollessa, ihmisen henki alkaa kulkemaan avaruudessa etsien ja etsien ikuisuuksia seuraavaa (ehkä parempaa) paikkaa, jossa voi toteuttaa itseään.

En usko. Olemme itse korkeimpia olentoja ja uskon, että "Jumala" on vain eräänlainen vanha perinne. Jos siihen uskoo, se auttaa toteuttamaan itseään, mutta en usko, että sitä on olemassa.

4. Hmm.. Mistä kaikki on syntynyt?
Aluksi ei ollut mitään. Ei edes planeettoja, alkuaineita, ei mitään. Oli pimeää, tyhjyyttä. Vuosituhansien kuluessa tähän tyhjyyteen tuli poikkeama, musta aukko, joka toi (tai teki) planeettoja tyhjyyteemme.

Mutta mikä on tämä musta aukko? Mistä se tämän kaiken toi? Sitä en varmaksi tiedä. Musta aukko saattaa olla portti toiseen todellisuuteen. Toisesta todellisuudesta, joku tai jokin on luonut planeetat ja avannut portin tyhjyyteen...

Toivittavasti saat selvää. Omista ajatuksista on joskus vaan niin vaikeaa kirjoittaa mitään..

Dart
06-05-2007, 12:20 PM

Koska tässä on jo kaksi syvällistä näkemystä, niin laitanpa vähän erilaisen.

1. Pelata tietokonetta, varsinkin Traviania.

2. Hänen ruumiinsa hajoaa ja hänestä tulee mörkö.

3. Jos tarkoitat lintuja, kyllä.

4. Kaasusta.

Ei ole tarkoitus loukata ketään.

Imm0R4l
06-05-2007, 12:29 PM
1:42
2:Yleisesti ottean elintoiminnot pysähtyy
3:En (olen ateisti)
4:Alkuräjähdyksestä

Keoren
06-05-2007, 12:31 PM

Tiedätkö, missä pyyhkeesi on?

Imm0R4l
06-05-2007, 12:35 PM

Tiedätkö, missä pyyhkeesi on?
Nyt meni hiukka ohi...?

pyhä lehmä
06-05-2007, 12:35 PM
et ole näköjään lukenut linnunradan käsikirjaa liftareille, imm0R4l..? tuo vitsi on klassikko!

Imm0R4l
06-05-2007, 12:37 PM
:oops: noniin sen siitä saa ku tekee 2 asiaa yhtäaikaa... oon lukenu ku siitä tuo 42... (hävetys....)

Muistin just et se yx jannu ja sen pyyhe...

ikä ei tuu yksin se tuo kaverit mukanaan (ja vie muistin mitä ilmeisemmin...)

von Igor
06-05-2007, 01:17 PM
1. Elämän tarkoitus on lisääntyä. Miettinyt olen, mutta en ole muuhun kuin tähän päätynyt.
2. Ihminen kuolee ja astuu toiselle polulle. Oikeastaan, en tiedä, sillä en ole päätynyt mihinkään vastaukseen.
3. En.
4. Kaikki tämä on syntynyt suuuuresta alku räjähdyksestä, joka on luonut maailman jne. Evoluutioon siis uskon.

Träpeltäjä
06-05-2007, 02:31 PM
Uskotko Jumalaan-topicissa on nämä samat asiat funtsittu paljon mielekkäämmin. Käykääpä sieltä katsomassa.

Dart
06-05-2007, 02:33 PM
Uskotko Jumalaan-topicissa on nämä samat asiat funtsittu paljon mielekkäämmin. Käykääpä sieltä katsomassa.

Koska tässä on jo kaksi syvällistä näkemystä, niin laitanpa vähän erilaisen.

1. Pelata tietokonetta, varsinkin Traviania.

2. Hänen ruumiinsa hajoaa ja hänestä tulee mörkö.

3. Jos tarkoitat lintuja, kyllä.

4. Kaasusta.

Ei ole tarkoitus loukata ketään.

Ja tämäkö ei ole mielekästä?

Grendos Zerin
06-05-2007, 03:21 PM

Tuonpa menin pelkästään vastaamaan, niin poistivat viestin. :D

Fakiiriorava
06-05-2007, 03:59 PM
1. Elämällä ei ole tarkoitusta. Se on vain vahinko, jota elämä itse pyrkii alitajuisesti korjaamaan.

2. Kun ihmininen kuolee, se on loppu. Finito. The End. (Mutta eloonjääneet jäävät silti kaipaamaan kuollutta)

3. Uskoakseni en.

4. Denralin viestistä vaikutteita: Kaikki sai alkunsa juuri siitä, kun elämä pyrkii alitajuisesti korjaamaan tekemäänsä virhettä (olemassaoloaan), se lopulta vetäytyy kasaan mustaksi aukoksi. Mustat aukot voivat eräiden teorioiden mukaan olla portteja toisiin ulottuvuuksiin ja täten elämä siis vain vaihtaa toiseen ulottuvuuteen toistamaan saman virheen ja tätä jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu...

outo__
06-05-2007, 05:49 PM
1)"...Elät vain jotta kuolla voit..."
2)Sielu lakkaa olemasta.
3)En
4)Alkuräjähdys, evoluutio plaa plaa plaa...

Jin Hansson
06-05-2007, 06:12 PM

Ja tästä tämä sitten lähteepi...

1. Mikä on elämän tarkoitus? Onko sillä tarkoitusta? Jos sillä on tarkoitus, kuka sen on säätänyt, mitä varten sellainen on, ja mitä tapahtuu, jos emme saa toteutettua sitä tarkoitusta?

Oma kantani on sellainen, että yksilökohtaisesti ajatellen elämällä ei ole mitään varsinaista tarkoitusta - en usko korkeampiin (hengellisiin) voimiin, enkä sen myötä tai sen ohella usko, että mihinkään taivaallisiin tai hengellisiin lakikirjoihin olisi säädetty mitään tavoitetta, joka meidän pitäisi elämässämme saavuttaa.

Kuitenkin elämälle voi antaa jonkun päänsisäisen tarkoituksen, esim. yhteiskunnan palveleminen, parhaansa tekeminen, homojen tappaminen, amerikkalaissotilaiden räjäyttäminen itseensä kiinnitetyllä pommilla... Tämä elämän tarkoitus siis kuitenkin on vain yksilön itsensä päätettävissä ja muokattavissa, ja se riippuu sit kokonaan hänestä itsestään, noudattaako hän sitä vai ei.

Yhteisöllisesti ajatellen sitten tietty on nämä lisääntymisjutut ja geenivirran ylläpito, mutta minä en ajattele tätä kysymystä näin ylimalkaisena asiana. :P Keskityn pelkästään tuohon yksilötasoon, kun itse ainakin luen tuon kysymyksen aina tyyliin "Mikä on sinun elämäsi tarkoitus sinulle itsellesi?"

Ja viimeiseksi, koska en ole onnistunut keksimään ekan kappaleeni viimeiselle kysymykselle mitään vastausta, en pidä elämän tarkoituksen olemassaoloa järin todennäköisenä... No, jos elämällä kuitenkin joku tarkoitus on, niin sitä me tuskin ainakaan varmaksi tiedämme. Sen näkee sitten, jos meidät palkitaan onnistumisesta tai rangaistaan epäonnistumisesta...

2. Mitä tapahtuu ihmisen kuollessa? Aivotoiminta lakkaa. Sitä minä pidän ihmisen kuolemana, koska ihminenhän on psykofyysissosiaalinen olento (näin meille opetettiin psykologiassa). Kun psyykkisyys kuolee, siinä lähtee jo yksi kolmasosa varmasti pois tuosta kokonaisuudesta, ja takuulla se sosiaalisuuskin siinä kärsii, kun muuttuu informatiiviseksi mustaksi aukoksi: jos joku sukulainen käy katsomassa sitä vihanneshenkilöä ja juttelee hänelle, tavara menee korvasta sisään eikä aiheuta sen kummempia reaktioita sitten missään. Ei minkäännäköistä vastausta.

Kuolema on siitä mulkku juttu, että sitä ei itse voi jäädä suremaan, koska kaikki tietoisuus katoaa pysyvästi. Ainoastaan lähimmäiset tietävät, miten kuolema tuli, mihin aikaan ja mitä sen jälkeen tapahtuu. Itse ehtii tiedostaa vain sen viimeisen rytäkän, eikä sen jälkeen ole enää paluuta mihinkään.

3. Uskonko korkeampaan olentoon? En. (Vastaukset käyvät kerta kerralta lyhyemmiksi...)

4. Mistä tämä kaikki on syntynyt? Itse uskon alkuräjähdysteoriaan tällä hetkellä. Se, mistä se alkuräjähdys sitten syntyi, on tällä hetkellä vain arvailujen ja vielä lennokkaampien teorioiden juttu. Liekö ollut Jumalan tai jumalan tai jumalten tekonen se, vai saimmeko me alkumme jostain mustasta aukosta vai entisestä maailmankaikkeudesta, sitä en tiedä. Vakaumukseni puolesta poissuljen nuo jumalmahdollisuudet, mutten mustien aukkojen tai edellisen maailmankaikkeuden teoriaa.

Alkuräjähdyksestä se kaikki alkoi, sen tarkempaa vastausta en tähän kysymykseen osaa sanoa.

EDIT:

+Ehkä keskimäärin kaikkein pisimpiä viestejä näillä foorumeilla :wink:

Eräs nimeltä mainitsematon joskus sanoi noin jossain minusta...

Muumio-omena
06-05-2007, 07:21 PM
1. Elämän kokemus on mielestäni elämyksien ja itse elämän kokeminen. Elämyksinä voidaan pitää niin työtä, hupia, rakkautta, humalaa mikäettei, ystävien ja perheen kanssa pidetty laatuaika, ja näinedespäin. Elämä on kai sitten elämysten summa.

2. Ihmisen kuoltua ihminen hajoaa atomi atomilta. Mutta atomit ja energia eivät katoa, vaan muuttavat muotoaan, näin siis osallistuvat uudestaan elämän luomiseen ja elämän edesauttamiseen.

3. Korkeampi olento, paha sanoa. Jumaluus kuulostaa ideana hyvänä, aiheesta voi kehitellä vaikka mitä lyriikallista, romanttista, vaikka minkälaista tekstiä, taidetta ylipäätään. Mutta konkreettista Korkeampaa Olentoa en usko olevan.

4. Kaikki alkoi alkuräjähdyksestä, se on jo melko varma juttu. Mutta mistä aluräjähdys? Kenties edellisen maailman loppuräjähdyksestä. Tai sitten ei.

Melee-Mies
06-05-2007, 08:50 PM
Kertakaikkisen typerää yrittääkkään arvailla mistä maailma sai alkunsa, kokeillaan sitten 5000 vuoden päästä kun ihmiset on scifi-leffojen limaörvelöitä ja me lennellään Wookieiden kanssa galaksista toiseen... :lol: Tuo alkuräjähdys nyt on ihan huuhaata ainaskin.

Vihrusorsa
06-05-2007, 09:04 PM

Kaikesta päätelleen tarkoituksen löytäminen! Lähes jokainen ihminen tavoitteelee myös onnellisuutta, joten uskoisin, että tästä löytyy monelle elämän tarkoitus.
Oma elämäni kietoutuu tällä hetkellä sen löytämiseen, mikä on oikea tapa olla onnellinen.

Voi olla, että hän häviää. Itse pidän kuitenkin yhtä todennäköisenä sitä, että hänen sielunsa kulkeutuu muuhun käyttöön eli syntyy uudelleen maa päälle.

Tjaa, en pidä ajatusta mahdottomana. Kunnioitan Maata jumalan kaltaisena, elävänä olentona, ja koska muskeleita Hänellä on minua enemmän kaipa hän on myös minua korkeampi.

Minusta on ihan mahdollista, että energia ja avaruus ovat jossain muodossa aina ollut. Oletus siitä, että kaikella on alku ja loppu, syntyy lähinnä ihmisen mielestä, jota rajoittaa syntymä ja kuolema.

Keoren
06-05-2007, 09:21 PM
Oma elämäni kietoutuu tällä hetkellä sen löytämiseen, mikä on oikea tapa olla onnellinen.

Yritin kirjoittaa jotakin syvällistä, mutta näin väsyneenä tuo ei tahdo luonnistua. Tyytynen siis tokaisemaan jotain, jonka toivon sinun tajuavan. Olen itse samaa asiaa pohtiessani tullut omalla kohdallani seuraavaan johtopäätökseen.

Matka on päämäärää tärkeämpi, ota siitä siis kaikki irti. Älä uhraa matkasi nautintoja siinä toivossa, että se auttaa sinua paremmin pääsemään päämäärääsi, jossa saavutat onnen, vaan tee asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi ja ole onnellinen juuri nyt.

Onko kukaan täällä lukenut novellia nimeltä Työmoraali? Kertoo hyvin tästä samaisesta aiheesta.

Vihrusorsa
06-05-2007, 09:51 PM

Yritin kirjoittaa jotakin syvällistä, mutta näin väsyneenä tuo ei tahdo luonnistua. Tyytynen siis tokaisemaan jotain, jonka toivon sinun tajuavan. Olen itse samaa asiaa pohtiessani tullut omalla kohdallani seuraavaan johtopäätökseen.

Matka on päämäärää tärkeämpi, ota siitä siis kaikki irti. Älä uhraa matkasi nautintoja siinä toivossa, että se auttaa sinua paremmin pääsemään päämäärääsi, jossa saavutat onnen, vaan tee asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi ja ole onnellinen juuri nyt.

Onko kukaan täällä lukenut novellia nimeltä Työmoraali? Kertoo hyvin tästä samaisesta aiheesta.

En näe onnellisuutta lainkaan päämääränä, vaan matkana. Muutenkaan en koskaan koosta elämääni päämääristä tai kriteereistä, vaan löydän syitä olla onnellinen mitä arkipäiväisimmistä asioista. Kaikki on katoavasita ja ainaisen muutoksen alla, takertuminen elämän ihanteeseen ja yksityiskohtiin saa aikaan vain surua ja katkeruutta.

Itselleni on tällähetkellä vaikeinta hyväksyä kaiken katoavaisuus ja muuttuvaisuus. En myöskään usko, että kaikille ihmisille on itsestään selvää se, miten onni löydetään ja miten sitä pitäisi käsitellä. Näitä asioita koitan etsiskellä esim. uskontoa ja filosofiaa tutkimalla.
Uskon, että jokainen ihminen etsii onnea, mutta oikeaan onneen johtava elämäntapa ja asenne ei löydy kaikista itsestään automaattisesti.

Jin Hansson
06-05-2007, 10:22 PM
Tuo alkuräjähdys nyt on ihan huuhaata ainaskin.

Milläs perusteella?

Alkuräjähdystä puoltavia havaintoja:

- Maailmankaikkeus laajenee
- Kolmen kelvinin taustasäteily (tätä pidetään kosmologian piirissä jo aika varmana todisteena)
- Kaukaisemmat galaksit "alkukantaisempia" kuin lähellä sijaitsevat (koska lähellä sijaitsevista galakseista on jo saapunut informaatiota valon ym. säteilyn muodossa, jossa me näemme, että galaksi on järjestäytynyt - kaukaisempien, vanhempien galaksien informaatio on edelleen matkalla, mutta tällä hetkellä näemme vain alikehittyneen möykyn)
- Vanhin havaittu galaksi on vain 13,05 miljardia vuotta vanha, eli syntynyt n. 750 miljoonaa vuotta oletetun alkuräjähdyksen jälkeen (tätä vanhempia galakseja ei ole toistaiseksi havaittu)
- Ym.~ Annetaan sinullekin puheenvuoro, ettei jää pelkäksi lausahdukseksi tuo sinun juttusi. Perustele kans. ;)

Gunk
12-23-2007, 06:18 PM
1. Elämä itse. (Hanki jälkeläisiä.)
2. Sydän pysähtyy ja hengitys lakkaa.
3. Ai niinkuin kirahveihin?
4. Kvarkeista ja elektroneista.

Pultura
12-23-2007, 06:39 PM

____ Siis...

1. No, se että saa elää ja kuolla..
2. Sen sydän pysähtyy.
3. Joo en. Sigissäkin näkyy että Jeesus Sucks.
4. Suuresta "AlkuSpämmistä".